اعتبار سنجی ابزار تحقیق
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخصهای برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاهکردن، گوشکردن، شامه، ذائقهسنجی و لمسکردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارت های پانزدهگانه «سخنگفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابلارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درونفردی، بینفردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابلاندازهگیری است. براساس نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیتبدنی است که میتوان با آموزشهای لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوههای مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.
منصوره توفیقی؛ نازنین راسخ؛ فروغ فتاحی مسرور
چکیده
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری ...
بیشتر
یکی از مهمترین بخشها و اولویتها در ورزش سطح بالا، داشتن سیستمی یکپارچه و سازمانیافته برای استعدادیابی و پرورش استعدادها است؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی در بازه زمانی 2016-2002 بوده است. روش تحقیق بر مبنای راهبرد، توصیفی، از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. جامعه آماری تحقیق (29=N) پایاننامه و مقاله چاپ شده در حوزه استعدادیابی ورزشی از سال 2002 تا 2016 بوده است. نمونه تحقیق به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در تحقیق شامل یک برگه کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 90% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات) و همچنین، نرمافزار اس پی اس اس و اکسل در سطح معناداری 0/005≤ P استفاده شد. با توجه به نتایج کسب شده، به نظر میرسد در مورد پوشش موضوعی تحقیقات انجام شده در حیطه استعدادیابی ورزشی، در زمینه توجه به مؤلفهها و رشتههای ورزشی مختلف و همچنین روششناسی و ابزار، تعادل وجود ندارد و برخی از موارد بیشتر مورد توجه هستند و برخی دیگر از دید محققان به دور ماندهاند. از این رو، توجه و دقت اعضای هیئت علمی دانشگاهها در این زمینه نقش بسزایی دارد؛ بهطوری که میتوانند با هدایت و راهنمایی محققان به سوی مؤلفهها و ورزشها و همچنین روشهای تحقیق که در تحقیقات کمتر بدان توجه میشود، نقش مهمی در این بخش ایفا نمایند.