علی کریمی فیروزجایی؛ پیمان عراقی یزدان پرست
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 27-38
چکیده
مطبوعات ورزشی ازجمله رسانههای نوشتاری مهم در جامعه هستند. ازآنجاکه تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقه بندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد، اکثر افراد نگاهی به آخرین تیترهای روزنامهها و مجلات ورزشی دارند. شم زبانی و آگاهی افراد از معانی حقیقی و تحتاللفظی واژهها در ...
بیشتر
مطبوعات ورزشی ازجمله رسانههای نوشتاری مهم در جامعه هستند. ازآنجاکه تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقه بندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد، اکثر افراد نگاهی به آخرین تیترهای روزنامهها و مجلات ورزشی دارند. شم زبانی و آگاهی افراد از معانی حقیقی و تحتاللفظی واژهها در جملات و عبارات بهکاررفته در بسیاری از موارد به آنها کمک میکند تا در درک مفهوم نوع زبان مختص به آن ورزش مشکلی نداشته باشند. روش پژوهش این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی است و تیترهایی از شهرآورد دو تیم پرسپولیس و استقلال از چند نشریه ورزشی بهصورت هدفمند انتخابشده و بر اساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ونلیون موردبررسی قرار گرفتند. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه نویسنده در انتخاب تیترهای ورزشی از چه راهبردهای زبانشناختی استفاده نموده است و در لایه های زیرین این تیترها چه نکته های فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیک نهفته است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که تیترها به میزان پوشیدگی و ابعاد مخفی گونه زبان بر اساس مؤلفههای معنایی نظیر طرد و جذب و زیرشاخه های آنها، دربردارنده خصوصیات جامعه شناختی و ایدئولوژیک هستند.