رسانه های ورزشی
فهیمه مومنی فر؛ نسرین عزیزیان کهن؛ امین راجی
چکیده
هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان با میانجیگری فرهنگپذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکههای مجازی ورزشی، فرهنگپذیری ورزش ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان با میانجیگری فرهنگپذیری ورزش بود. پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود و از لحاظ هدف کاربردی محسوب میشود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از 3 پرسشنامه، عضویت در شبکههای مجازی ورزشی، فرهنگپذیری ورزش و انگیزة مشارکت ورزشی گردآوری شد. جامعة آماری، تمام جوانان عضو شبکههای مجازی ورزشی شهر تهران بود. تعداد نمونة آماری با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر و روش نمونهگیری به صورت غیرتصادفی در دسترس انجام شد. برای آزمون مدل و فرضیههای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. همچنین از نرمافزار SPSS و نرمافزار Smart Pls برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که عضویت در شبکههای مجازی ورزشی بر انگیزة مشارکت ورزشی جوانان (438/0) و فرهنگپذیری ورزش در جوانان شهر تهران(671/0) و همچنین فرهنگ-پذیری ورزش بر انگیزة مشارکت در فعالیتهای ورزشی جوانان شهر تهران(876/0) تاثیر مثبت و معنیداری دارد. با توجه به نتایج آزمون سوبل، نقش میانجی گری فرهنگ-پذیری ورزش نیز تأیید شد. بنابراین پیشنهاد میشود، سازمانها و متولیان ورزش شهر تهران با گسترش و بهرهگیری از شبکههای مجازی ورزشی و افزایش فرهنگپذیری ورزش، جوانان را در امر ورزش ترغیب نمایند.
رسانه های ورزشی
سیدامیر اجاق؛ عباس نقی زاده باقی؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن
چکیده
رویکرد جمعسپاری که نوعی نوآوری مبتنی بر فناوری اینترنت میباشد از این طریق به دنبال جمع-آوری دانش جمعی است تا محصولات و خدمات یک سازمان یا شرکت را توسعه دهد. به همین سبب هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامدهای جمعسپاری تولید محتوای ورزشی رسانه ملی بود. روش تحقیق از نوع کیفی و بر اساس رویکرد تحلیل تم (مضمون) بود. جامعه تحقیق را اساتید و صاحبنظران ...
بیشتر
رویکرد جمعسپاری که نوعی نوآوری مبتنی بر فناوری اینترنت میباشد از این طریق به دنبال جمع-آوری دانش جمعی است تا محصولات و خدمات یک سازمان یا شرکت را توسعه دهد. به همین سبب هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامدهای جمعسپاری تولید محتوای ورزشی رسانه ملی بود. روش تحقیق از نوع کیفی و بر اساس رویکرد تحلیل تم (مضمون) بود. جامعه تحقیق را اساتید و صاحبنظران حوزهی جمعسپاری، رسانه و به طور ویژه فعالان رسانههای ورزشی تحت پوشش سازمان صدا و سیما و برخی از سازمانهای ورزشی تشکیل دادند که در این میان بر اساس نمونه گیری هدفمند با 17 نفر صاحبنظر مصاحبه شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری و تکرار شدن مفاهیم ادامه داشت. پس از جمعآوری دادهها محققان با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای درنهایت 77 کد باز، 19 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی را شناسایی نمودند. برای روایی از روش داور بیرونی و برای پایایی از روش محاسبه توافق بین دو کدگذار استفاده شد که میزان توافق حاصل شده برابر 89 درصد میباشد که مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا نسخه 2024 استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان میدهد که پیامدهای جمعسپاری برای تولیدات ورزشی رسانه ملی در مواردی همچون شکوفایی سازمانی، تحول فرهنگی، تحول اجتماعی، توسعه ورزشی، توسعه رسانه و رضایت مخاطبان رسانهای خود را نشان میدهد. بنابراین به رسانه ملی که متولی برنامههای ورزشی است توصیه میشود جهت جذب مخاطبان بیشتر، مدیریت هزینه، تقویت اعتبار و تنوع و خلاقیت در تولید محتوا از این رویکرد استفاده نماید.