رسانه های ورزشی
فاتح فرازیانی؛ محبوبه روزبهانی؛ پروین فرجی
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل ارتباطی استفاده آسیبزا از اینترنت و دلبستگی ناایمن با نقش میانجی مشارکت ورزشی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 1403-1402 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل ارتباطی استفاده آسیبزا از اینترنت و دلبستگی ناایمن با نقش میانجی مشارکت ورزشی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای322 نفر از آنها انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده آسیبزا از اینترنت کاپلان (2002)، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (1997) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل (1993) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و واریانس و در سطح آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و تحلیل مسیر و آزمون سوبل با استفاده از نرم افزار spss27 و نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر استفاده آسیبزا از اینترنت بر دلبستگی ناایمن با توجه به نقش میانجی مشارکت ورزشی تأثیر دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر برای کاهش آسیبهای ناشی از اینترنت و فضای مجازی و سبکهای دلبستگی ناایمن در نوجوانان میباید زمینه مشارکت ورزشی بیشتر این افراد را فراهم نمود.