با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران ایران

3 کارشناس ارشد آموزش و پرورش

10.30473/jsm.2024.70875.1854

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه مدل ارتباطی استفاده آسیب‌زا از اینترنت و دلبستگی ناایمن با نقش میانجی مشارکت ورزشی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان جوانرود در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای322 نفر از آنها انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده آسیب‌زا از اینترنت کاپلان (2002)، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (1997) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل (1993) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و واریانس و در سطح آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و تحلیل مسیر و آزمون سوبل با استفاده از نرم افزار spss27 و نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر استفاده آسیب‌زا از اینترنت بر دلبستگی ناایمن با توجه به نقش میانجی‌ مشارکت ورزشی تأثیر دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر برای کاهش آسیب‌های ناشی از اینترنت و فضای مجازی و سبک‌های دلبستگی ناایمن در نوجوانان می‌باید زمینه مشارکت ورزشی بیشتر این افراد را فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a Communicational Model of Traumatic Internet Use and Insecure Attachment with the Mediating Role of Sports Participation

نویسندگان [English]

  • fateh faraziani 1
  • Mahboobeh Roozbahani 2
  • Parvin Faraji 3

1 Assistant Professor of sport management department, Payeme Noor University

2 Assistant Professor of Sports Management Department, Payam Noor University, Tehran, Iran

3 Master of Education

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of presenting a Presenting the communicational model of traumatic use of the Internet and insecure attachment with the mediating role of sports participation model of traumatic use of the Internet and insecure attachment with the mediating role of sports participation in secondary school female students. The current research is of applied purpose type and in terms of descriptive-correlation method with structural equation modeling approach. The statistical population of the research included all female high school students in Javanrood city in the academic year of 2022-2023. 322 of them were selected by multi-stage cluster sampling method. Kaplan (2002), the attachment style questionnaire of Collins and Reed (1997) and the sports participation motivation questionnaire of Gill (1993) were used to collect information. To analyze the research data, descriptive statistics of mean, standard deviation and variance were used, and at the level of inferential statistics, Kolmogorov Smirnov test, path analysis and Sobel test were used using spss27 software and SmartPLS3 software. The results of the research showed that the variable of traumatic use of the Internet has an effect on insecure attachment due to the mediating role of sports participation. According to the findings of the present research, in order to reduce the injuries caused by the Internet and virtual space and insecure attachment styles in teenagers, it is necessary to provide more sports participation for these people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet harm
  • insecure attachment
  • sports participation
  • Female students