رسانه های ورزشی
مارال حبیبی؛ حسین عیدی
چکیده
امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ شاهد تحول های چشمگیر در عرصهی فناوری و اطلاعات هستیم. متاورس یا فراتر از جهان، فناوری نوپدیدی است که فرصتها و چالشهایی را برکلیه فعالیتها با ترکیبی از دنیای مجازی و واقعیت ایجاد میکند. بر اساس اهمیت موضوع این تحقیق با عنوان شناسایی چالشها و فرصتهای متاورس در حوزه ورزش انجام شد. الگوی ...
بیشتر
امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ شاهد تحول های چشمگیر در عرصهی فناوری و اطلاعات هستیم. متاورس یا فراتر از جهان، فناوری نوپدیدی است که فرصتها و چالشهایی را برکلیه فعالیتها با ترکیبی از دنیای مجازی و واقعیت ایجاد میکند. بر اساس اهمیت موضوع این تحقیق با عنوان شناسایی چالشها و فرصتهای متاورس در حوزه ورزش انجام شد. الگوی علمی این پژوهش کیفی (رویکرد گلیزر) و جامعه آماری این پژوهش حاضر اساتید و مختصصین ورزشی آگاه به موضوع هستند. از طریق ابزار مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته به شناسایی شاخص ها پرداخته شد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه شونده وسپس اساتید و متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریه برخواسته از دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که چالشها شامل قوانین و مقررات، علم و دانش، انگیزه، حمایت و پشتیبانی، مزیت رقابتی، تبلیغات و فروش و مدیریت و فرصتها شامل آموزش، ارتباطات، بازاریابی، هواداری، فعالیتهای ورزشی، گردشگری و تحلیل ورزشی میباشد. یکی از راهکارهای کاربردی برای مدیریت چالشها و بهرهمندی از فرصتهای فضای متاورس در حوزه ورزش، تدوین و اجرای یک سیاست استاندارد سازی قوانین و مقررات در این فضاست. این سیاست میتواند به تناسب با ویژگیها و نیازهای این فضا تهیه شده و به همه شرکتکنندگان و فعالان در محیط متاورس اطلاعرسانی شود.
مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین ماجد فرحان؛ همایون عباسی؛ شیرین زردشتیان؛ حسین عیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب سیستم آموزش پایدار مبتنی بر شبکه ارتباطات جامعه یادگیرنده در حوزه تربیتبدنی مدارس عراق انجام شد. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون (کلارک و بروان، 2006)، انتخاب شد. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحبنظران علمی (اساتید دانشگاهی)، اجرایی (مدیران و کارشناسان) و فنی (معلمان خبره تربیت بدنی) آگاه و مسلط به موضوع پژوهش در عراق بودند. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 17 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش قضاوتی (با تاکید بر دانش و تجربه) انجام شد. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه هدایت شده با دو روش گفتگوی حضوری و مجازی بود. روایی نتایج از طریق ضریب توافق بین مصححان کدگذاری (72/0) ارزیابی و تایید گردید. جهت کدگذاری یافتهها از روش کدگذاری چهار مرحلهای تماتیک استفاده شد. مفاهیم مستخرج شامل 159 کد مفهومی، 50 مضمون فرعی، 19 مضمون اصلی و 7 مضمون کلی است. توالی روابط نظری بین تمهای این چارچوب مفهومی به صورت زمینهیابی تربیت بدنی پایدار و مشارکتپذیر، بسترسازی نظام آموزشی برای توسعه پایدار تربیت بدنی، غنیسازی الگوی آموزش تربیت بدنی، مشارکت پذیری محیط یادهی-یادگیری تربیت بدنی، پایدارسازی منابع آموزشی- ورزشی، ظرفیتسازی فرصتهای یادگیری پایدار تربیت بدنی و کارکردهای تربیت بدنی یادگیرنده و پایدار مدارس عراق است. براساس چارچوب مفهومی میتوان گفت که دستیابی به اهداف و استانداردهای آموزش پایدار در تربیت بدنی مدارس عراق نیازمند شکلگیری جامعه یادگیرنده و مشارکتپذیر است و برای تحقق آن یک روند تحول محیطی، ساختاری و رفتاری بایستی برنامهریزی و اجرا شود.
حسین عیدی؛ امین رضا بخشی چناری؛ معصومه فدایی دهچشمه
چکیده
زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بودهاند که ازجمله میتوان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نهچندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانهها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، همچنین با توجه به اهمیت ورزش ...
بیشتر
زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات اجتماعی زیادی مواجه بودهاند که ازجمله میتوان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نهچندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانهها در خصوص پوشش خبری ورزش زنان، عدم تمایل حامیان مالی از ورزش زنان و غیره اشاره کرد، همچنین با توجه به اهمیت ورزش زنان از جنبههای مختلف جسمانی، روحی، اجتماعی و سیاسی و نیز عدم گسترش یافتگی ورزش در میان این قشر مهم جامعه، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقش رسانه بر دیدگاه زنان ایرانی نسبت به شرکت زنان مسلمان در مسابقات المپیک و جهانی پرداخته است. در این پژوهش روش تحقیق از نوع راهبرد تحقیقی گروه کانونی و ابزار آن مصاحبه است که به صورت میدانی انجام شده است، نمونه آماری این پژوهش تعداد 12 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دختر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه رازی بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که زنان ایرانی با تماشای مسابقات و حضور ورزشکاران زن در مسابقات در هرسطحی باشد به خصوص در سطح جهانی و المپیک احساس غرور و خوشحالی دارند و باخت در این مسابقات باعث دلسردی و ناراحتی آنها نمیشود. همچنین یافتهها نشان داد که بازتاب رسانهای حضور زنان در مسابقات به نوعی باعث پیشرفت ورزش بانوان در کشور میشود و باعث تبلیغ برای ورزش زنان مسلمان میشود.
حسین عیدی؛ همایون عباسی؛ سمانه الماسی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال) انجام شده است. نمونه در این مطالعه 367 نفر از تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال در سال 1397 میباشد. ابزار پرسشنامههای استاندارد دلبستگی به مکان، رضایتمندی از مکان و مقاصد رفتاری میباشند. ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی دلبستگی به مکان در ارتباط بین رضایت از مکان و مقاصد رفتاری (مطالعه موردی: تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال) انجام شده است. نمونه در این مطالعه 367 نفر از تماشاگران ورزشی لیگ ملتهای والیبال در سال 1397 میباشد. ابزار پرسشنامههای استاندارد دلبستگی به مکان، رضایتمندی از مکان و مقاصد رفتاری میباشند. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرمافزارSPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که (1) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد؛ (2) رضایت از مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی دلبستگی به مکان دارد؛ (3) دلبستگی به مکان اثر مستقیم و مثبتی بر روی مقاصد رفتاری تماشاگران دارد و در نهایت (4) اثر غیر مستقیم رضایت از مکان بر مقاصد رفتاری از طریق دلبستگی به مکان مثبت و معنادار است. لذا به مسئولان و مدیران ورزشی در برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن دلبستگی به مکان جهت هدایت و تشویق جوانان به تفریحات سالم و از طرفی درآمدزایی برای مکان ورزشی با فراهم کردن محیطی مطبوع همراه امکانات و نیز جوی آرام ضمن جلب رضایت تماشاگران، زمینهساز حضور هرچه بیشتر جوانان در مکانهای ورزشی و برقراری ارتباط با این مکانها شوند.
حسین عیدی؛ اکرم قبادی یگانه؛ فرهاد نظری
دوره 4، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 11-20
چکیده
امروزه استفاده از ستارگان ورزشی در بازاریابی و تبلیغات کالاها در بسیاری از برنامههای بازاریابی باشگاهها قرار گرفته است. ستارگان ورزشی بعنوان گروههای مرجع با توجه به قابلیتهای ویژه و منحصر بفرد خود میتوانند باعث ترغیب مصرفکنندگان به استفاده از محصولی خاص گردند. هدف از این پژوهش بررسی عواملی است که در تبلیغات برند ورزشکار ...
بیشتر
امروزه استفاده از ستارگان ورزشی در بازاریابی و تبلیغات کالاها در بسیاری از برنامههای بازاریابی باشگاهها قرار گرفته است. ستارگان ورزشی بعنوان گروههای مرجع با توجه به قابلیتهای ویژه و منحصر بفرد خود میتوانند باعث ترغیب مصرفکنندگان به استفاده از محصولی خاص گردند. هدف از این پژوهش بررسی عواملی است که در تبلیغات برند ورزشکار مؤثر هستند. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان و نخبگانی بود که در زمینه برند فعالیت داشتند. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری گلولهبرفی تعداد 200 افراد در این مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه مشتمل بر 33 سوال و دارای ده خرده مقیاس بود. از آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین و جداول فراوانی) و آمار استنباطی (آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی و آزمون فریدمدن) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که تخصص ورزشی ورزشکار بیشترین میزان اهمیت و الگوی نقش کم اهمیتترین را در برند ورزشکاران داشت. سایر ابعاد به ترتیب شامل: سبک رقابت، منش ورزشی، رقابت جویی، جذابیت فیزیکی، سمبل، تناسب اندام، سبک زندگی و الگوی نقش بود. بنابراین بازاریابان و مدیران ورزشی میتوانند از ورزشکاران متخصص در جهت ساخت برند ورزشکار و موفقیت تبلیغات بهره جویند.
سعید خانمرادی؛ حسین عیدی؛ اکرم قبادی یگانه
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 41-51
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود که روایی آن به تایید متخصصان مدیریت ورزشی رسید، و پایایی آن از طریق پایایی مصححان بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (k-s، ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد که وب سایت باشگاه های ایران پایین ترین میانگین (9/37) را در زمینه ارائه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب (1/43) در مقایسه با باشگاه های آلمان و انگلیس داشتند. مهمترین نقاط قوت و ضعف لیگ برتر ایران در این زمینه نیز مشخص گردید. همچنین باشگاه ملوان در زمینه ارائه خدمات آنلاین بالاترین میانگین رتبه ای (11/40) و تراکتورسازی در زمینه بازاریابی تحت وب بالاترین میانگین رتبه ای (11/67) را داشتند. همچنین بین میزان خدمات آنلاین ارائه شده و بازاریابی تحت وب تنها در میان لیگ برتر انگلستان ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه گیری می شود که باشگاه های فوتبال ایران باید تلاش بیشتری در زمینه بازاریابی و خدمات آنلاین انجام دهند تا فاصله بین خود با کشورهای اروپایی را کاهش دهند.
حسین عیدی؛ رسول آزادی
دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1394، ، صفحه 10-20
چکیده
هدف از این پژوهش، برسی ساختاری عامل اکتشافی پرسشنامه موانع پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت در ادارات ورزش و جوانان است. روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات اکتشافی است. اطلاعات این پژوهش از 156 مدیر ارشد و میانی و کارکنان بخش فناوری اطلاعات و کارشناسان اداره کل سازمان ورزش و جوانان استان کرمانشاه و شهرستانهای تابعه جمع آوری شد. ابزار ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، برسی ساختاری عامل اکتشافی پرسشنامه موانع پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت در ادارات ورزش و جوانان است. روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات اکتشافی است. اطلاعات این پژوهش از 156 مدیر ارشد و میانی و کارکنان بخش فناوری اطلاعات و کارشناسان اداره کل سازمان ورزش و جوانان استان کرمانشاه و شهرستانهای تابعه جمع آوری شد. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته 49 سوالی بود. در تحلیل داده ها و ارائۀ یافته ها از روش تحلیل عاملی از نوع اکتشافی برای دسته بندی و تبیین و تشریح موانع مورد بررسی و استخراج سازه های زیر بنایی بهره گرفته شده است. پس از جمع آوری و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامهها، حداقل بار عاملی مورد پذیرش برای هر متغیر 3/0 تعیین شد، بنابراین از 80 سوال پرسشنامه، 31 سوال به علت بار عاملی کمتر از 3/0 حذف و 49 سوال باقی مانده در هفت مولفه، موانع مدیریتی (11 سوال)، موانع محیطی (6 سوال)، موانع فنی (4 سوال)، موانع آموزشی (3 سوال)، موانع اقتصادی (5 سوال)، موانع ساختاری (5 سوال) موانع فردی (7 سوال)، موانع فرهنگی (4 سوال)، موانع مدیریت تغییر(4 سوال)، طبقهبندی شدند. پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد که نشان دهنده مناسب بودن پرسش نامه مورد استفاده است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند. نتایج نشان داد میتوان پرسشنامه حاضر را ابزاری معتبر برای سنجش استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمانهای ورزشی بکار برد.
رسول آزادی؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 66-75
چکیده
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزیابی نقش تبلیغات رسانهای بر ارزش ویژه برند، در صنعت پوشاک ورزشی کشور صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی کل کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ...
بیشتر
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزیابی نقش تبلیغات رسانهای بر ارزش ویژه برند، در صنعت پوشاک ورزشی کشور صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی کل کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ با استفاده از پرسشنامه حضوری و اینترنتی از کل کشور جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل8.80 انجام شده است. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار است. یافتهها نشان داد، تبلیغات رسانهای تاثیر مثبت و معناداری بر روی ارزش ویژه برند میگذارد و این اثرگذاری به صورت غیر مستقیم و از طریق تقویت آگاهی و تداعی برند و ایجاد رضایت در مشتری میگردد. اما تاثیر معناداری بر کیفیت ادراک شده مشاهده نگردید. به تولیدکنندگان داخلی توصیه می شود از صرف هزینههای گزاف در تبلیغات نهراسند و سعی کنند با تبلیغاتی جذاب و به یاد ماندنی که اثر طولانی در ذهن مشتریان دارد خرید برندهای ورزشی ایرانی را برای مردم به صورت نوعی عادت درآورند؛ که کاهش تقاضا و ورود بی رویه برندهای خارجی به داخل کشور را به همراه دارد.
حسین عیدی؛ رسول آزادی؛ جواد خسروی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 42-50
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی شده مرادی و همکاران (1390) استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ ( 79/0=α) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه هر سه گروه فرهنگ سازی بالاترین میانگین و آموزش پایین ترین میانگین را در توسعۀ ورزش همگانی داشت. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاه سه گروه درمورد کارکردهای رسانه های جمعی در توسعۀ ورزش همگانی وجود نداشت. نتیجه گیری میشود که تمرکز هیات ورزش همگانی، اداره ورزش و جوانان بر فرهنگ سازی ورزش همگانی، آموزش، اطلاع رسانی و مشارکت اجتماعی به مثابه مهمترین کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی شهر کرمانشاه باشند.