اعتبار سنجی ابزار تحقیق
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اسماعیل ملک اخلاق
چکیده
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش تا سال 1401 که در پایگاههای علمی داده و وبسایت نشریههای علمیپژوهشی با جستجوی کلمات کلیدی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، SWOT، برنامهریزی استراتژیک و برنامهریزی راهبردی بودند که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد این حوزه را میتوان در 7 گرایش طبقهبندی نمود که مهمترین آنها: 1- مدیریت استراتژیک در سازمانهای ورزشی 2- مدیریت استراتژیک در ورزش همگانی 3- مدیریت استراتژیک در ورزش قهرمانی می-باشد و دانشگاههای تهران، دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تجمیع و مجموع دانشگاههای پیامنور بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی به چاپ رسیده است همچنین در استناددهی این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمی در بیش از 46 درصد پژوهشها استفاده شد. با توجه به اهمیت مطالعات استراتژیک در ورزش و تاثیر آن در ورزش قهرمانی و همچنین افزایش سلامت با مشارکت در حوزه ورزش همگانی پیشنهاد میشود برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک، توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه برنامهریزی در ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.
مهارت های ارتباطی در ورزش
شهزاد سادات هاشمی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ مهدی محمودی یکتا
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین چارچوب شبکهسازی روابط بینسازمانی در توسعه گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری دانشگاهها و مدیران خبره سازمانهای گردشگری و ورزش) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین چارچوب شبکهسازی روابط بینسازمانی در توسعه گردشگری ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (تحلیل مضمون) انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید مدیریت ورزشی و گردشگری دانشگاهها و مدیران خبره سازمانهای گردشگری و ورزش) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانهای و رسانهای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 118 مؤلفه، 37 بعد، 14 منظر و 6 مضمون کلی شناسایی شده بود. مضامین کلی و منظرها بهصورت زنجیرهای و ارتباط باهم شامل ظرفیتهای شبکهسازی سازمانی در توسعه گردشگری ورزشی، چالشهای اکوسیستم سازمانی در توسعه گردشگری ورزشی، راهبردهای شبکهسازی بین سازمانی در گردشگری ورزشی، همسویی سطوح شبکهسازی سازمانها در گردشگری ورزشی، فرایندهای شبکهسازی بین سازمانی در گردشگری ورزشی و کارکردهای شبکه سازمانی توسعه گردشگری ورزشی بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که چنانچه سازمانهای ورزشی و غیر ورزشی در طرحها و برنامههای گردشگری ورزشی مشارکت داشته باشند باعث بهبود وجهه اجتماعی تر و ایفای نقش آنها در زمینه ورزشی خواهد شد.
رسانه های ورزشی
لیلا بیرامی جغناب؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
یکی از متغیرهای مهم در سازمانها، اخلاق حرفهای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها با تأکید بر یکی از مهمترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانههای اجتماعی، نهتنها محیط بانشاط و مساعدی را برای افزایش بهرهوری میآفریند، بلکه نقش مؤثری در دستیابی به سلامت سازمانی بهعنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش ...
بیشتر
یکی از متغیرهای مهم در سازمانها، اخلاق حرفهای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها با تأکید بر یکی از مهمترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانههای اجتماعی، نهتنها محیط بانشاط و مساعدی را برای افزایش بهرهوری میآفریند، بلکه نقش مؤثری در دستیابی به سلامت سازمانی بهعنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران، 175 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و رسانههای اجتماعی بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بهطورکلی، بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانههای اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه، رابطه مثبت و معنادار برقرار است. همچنین اخلاق حرفهای بر رسانههای اجتماعی با ضریب مسیر 76/0، اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 34/0 و رسانههای اجتماعی بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 41/0 اثرگذار بود.
امین رحیمی پردنجانی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ شهرام شفیعی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 29-40
چکیده
این پژوهش باهدف ارائه مدل رفتار مشتریان از طریق کیفیت و ویژگی ارتباطی در باشگاه های خصوصی ورزشی شهر رشت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان باشگاه های خصوصی شهر رشت بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از همه مناطق 10 گانه شهر رشت انتخاب شدند. از مناطقی که ...
بیشتر
این پژوهش باهدف ارائه مدل رفتار مشتریان از طریق کیفیت و ویژگی ارتباطی در باشگاه های خصوصی ورزشی شهر رشت انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان باشگاه های خصوصی شهر رشت بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از همه مناطق 10 گانه شهر رشت انتخاب شدند. از مناطقی که بیشتر از 10 باشگاه وجود داشت دو باشگاه و از مناطقی که کمتر از 10 باشگاه وجود داشت یک باشگاه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با توجه به جامعه آماری که نامحدود بود، از بین مشتریانی که داوطلب به همکاری با محقق بودند 3۸۴ نفر به پرسشنامه کیفیت ارتباط، رفتار مشتریان، ویژگی ارتباطی مشتریان (کیم، 2008) و وفاداری (لیو، 2008) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی از (اسمارت پی ال اس ۳) استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه بین کیفیت ارتباط با وفاداری و رفتار، کیفیت ارتباط با رفتار با میانجیگری وفاداری معنیدار بود. بین وفاداری و رفتار مشتریان رابطه معنیدار مشاهده شد، بین ویژگی ارتباطی با وفاداری و رفتار، ویژگی ارتباطی با رفتار میانجیگری وفاداری رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری میشود مدیران باشگاهها علاوه بر کیفیت ارتباط بامشتریانشان باید به ویژگی ارتباطی آنان نیز توجه کنند.
رحیم رمضانی نژاد؛ بهرام بهرامی پور؛ بهمن عسگری
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 9-13
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت تن (جسم) و روان (خرد و اخلاق) در شاهنامه فردوسی در دورههای اسطورهای، پهلوانی و تاریخی است. دادهها از طریق 9 جلد اشعار شاهنامه فردوسی که از انتشارات دانش و چاپ مسکو بود، به دست آمده است. ابزار اصلی تحقیق یک برگه کدگذاری بود که مشتمل بر دو سوال است. سوال اول مربوط به تعیین دوره و سوال دوم تعیین صفت مورد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اهمیت تن (جسم) و روان (خرد و اخلاق) در شاهنامه فردوسی در دورههای اسطورهای، پهلوانی و تاریخی است. دادهها از طریق 9 جلد اشعار شاهنامه فردوسی که از انتشارات دانش و چاپ مسکو بود، به دست آمده است. ابزار اصلی تحقیق یک برگه کدگذاری بود که مشتمل بر دو سوال است. سوال اول مربوط به تعیین دوره و سوال دوم تعیین صفت مورد بررسی بود که از دو کد "صفات مربوط به تن" و "صفات مربوط به روان" تشکیل شده است. در این تحقیق پس از مرورنه جلد شاهنامه، برای هر کدام از این دو ویژگی تعدادی کلید واژه شناسایی شد (22 صفت مربوط به تن یا جسم و 11 صفت مربوط به روان یا خرد و اخلاق. در مجموع 9992 بیت در سه دوره اسطورهای، پهلوانی و تاریخی یافت شد که این 33 صفت در آنها یافت میشود. پس از طبقه بندی صفات، دادهها از طریق آمار توصیفی (جداول و نمودارها ) و استنباطی (یومن وایتنی و کروسکال والیس) با کمک نرم افزار SPSS و در سطح 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که بین تعداد فراوانی صفات مربوط به تن و روان در سه دوره شاهنامه فردوسی و در مجموع دورهها تفاوت معناداری وجود دارد و صفات مربوط به تن استفاده بیشتری داشته اند. همچنین نتایج نشان میدهد که بین تعداد فراوانی صفات مربوط به تن در سه دوره شاهنامه تفاوت وجود دارد و در دوره پهلوانی این صفت فراوانی بیشتری نسبت به دوره اسطورهای و تاریخی داشته است. علاوه بر این، این فراوانی بالاتر در مورد صفات مربوط به روان نیز صادق است. در نهایت، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در ایران باستان به تن و روان به عنوان وسیلهای حفظ سلامت، رشد و اعتدال و هماهنگی توجه بیشتری شده است و این توجه بیشتر در دوره پهلوانی بسیار مشهودتر است.