مهارت های ارتباطی در ورزش
امیرحسین لباف؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای استخراج شده از متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری دادهها، سه تم اصلی شامل فرصتهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دستهبندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دستهبندی شدند. پیشنهاد میشود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها دورههای کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه بر آن، سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.