رسانه های ورزشی
رامین قلیپور؛ حبیب محمدپور یقینی؛ محمدرحیم نجف زاده؛ جعفر برقی مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی بود. این تحقیق از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و روانشناسی، مدیران سازمانهای ورزشی و همچنین متخصصان و فعالان در زمینه رسانههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی بود. این تحقیق از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و روانشناسی، مدیران سازمانهای ورزشی و همچنین متخصصان و فعالان در زمینه رسانههای اجتماعی بودند که 21 نفر از آنان با استفاده از روش گلولهبرفی و در نظر گرفتن اشباع نظری، در مصاحبههای پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود و روایی و پایایی آن با استفاده از شاخصهای گوبا و لینکلن (1985) شامل قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابل اعتماد بودن و تاییدپذیری تأیید شد و میزان پایایی بازآزمون نیز 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که هولیگانیسم، اهمیت هدایت و کنترل جمعیت و قابلیت رسانههای اجتماعی به عنوان عوامل علی؛ عوامل ساختاری، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی به عنوان عوامل زمینهای؛ عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی به عنوان عوامل مداخلهگر؛ راهبردهای آموزشی، مدیریتی، اصلاح سیاستهای رسانهای، انگیزشی، امنیتی و نیازسنجی به عنوان راهبرد و توسعه اجتماعی، ارتقای کیفیت، توسعه ورزشی و کاهش آسیب به عنوان پیامدهای شکلدهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تکیه بر نقش رسانههای اجتماعی میباشند. بنابراین مدیران ورزشگاهها و باشگاههای فوتبال به منظور اصلاح وشکلدهی رفتار شهروندی هواداران خود میتوانند از رسانههای اجتماعی بهره ببرند.