معصومه حمزه؛ حبیب هنری؛ فرزاد غفوری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری ...
بیشتر
رسانهها نقش پررنگی در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی داشته باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف تحلیل نقش رسانهها در توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل داوران، بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاهها، اصحاب رسانه، متخصصین و خبرگان دانشگاهی و مدیران عالی و سیاستگذاران بودند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود (17 نفر)؛ و در بخش کمی نیز جامعة آماری همان بخش کیفی بودند (89 نفر). ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامه بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحلیل مصاحبههای انجامشده نشان داد که شاخصهای فرهنگی شامل 4 مقوله و 14 کد باز و رسانهها شامل 2 مقوله و 8 کد باز میباشند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ و میتوان نتیجهگیری نمود که استفاده از رسانهها توسط متولیان باشگاههای ورزشی، مربیان، مدیران و ورزشکاران، منجر به توسعه شاخصهای فرهنگی باشگاههای ورزشی حرفهای میگردد.