مریم سادات مهدی اسلام؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس چارچوب مفهومی استخراج شده، 5 مقوله اصلی که درواقع همان کدهای محوری هستند و 21 کد مفهومی (باز) شناسایی شدند. این مقولهها شامل آموزشی، آسیب-شناسی، اطلاعرسانی، بلیط فروشی و تبلیغات میباشند. در کدگذاری انتخابی، با توجه به نتایج تحلیل مصاحبههای انجامشده و مطالعه مبانی نظری موجود در زمینه پژوهش حاضر، میتوان عنوان نمود که عوامل آموزشی بر اطلاعرسانی، آسیبشناسی، بلیط فروشی و تبلیغات تأثیرگذار است و عوامل اطلاعرسانی و تبلیغات بر بلیط فروشی تأثیرگذارند. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه درآمدزایی در باشگاههای ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانهها باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.