رسانه های ورزشی
محسن قلی پور؛ سیروس احمدی؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش رسانهها در توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان آشنا با رسانهها، مشروعیت اخلاقی و نظام حقوقی ورزش ایران میباشد که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه متغیرهای پژوهش)، حقوقدانان ورزشی ایران (داشتن تجربه در پروندههای حقوقی در ورزش ایران) و برخی مدیران رسانههای ورزشی ایران (رادیو، تلویزیون، روزنامهها و مجلات ورزشی) باسابقه بیش از 5 سال میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (15 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و تفسیر مصاحبه خبرگان نشان داد که چهار نقش آگاهی سازی، انگیزشی، نیازسنجی و آموزشی ازجمله نقشهای رسانهها بهمنظور توسعه مشروعیت اخلاقی در نظام حقوقی ورزشی ایران میباشد. همچنین مضامین آگاهی سازی و آموزشی میتوانند بر نیازسنجی و انگیزشی تأثیرگذار باشد.
رسانه های ورزشی
افشین طالبی؛ سیروس احمدی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل توسعه شایستگیهای حرفهای خبرنگاران ورزشی بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل پژوهشگران و اساتید دانشگاهی در رشتههای مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل توسعه شایستگیهای حرفهای خبرنگاران ورزشی بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل پژوهشگران و اساتید دانشگاهی در رشتههای مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی (حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش)، مدیران منتخب رسانه-های ورزشی (باسابقه مدیریتی بیش از 5 سال و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری) و همچنین خبرنگاران برتر ملی در رسانههای ورزشی (باسابقه خبرنگاری بیش از 10 سال) میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (19 نفر). تجزیهوتحلیل دادهها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینهای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبهها، کدگذاری باز انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. روایی و پایایی مصاحبهها به تأیید رسید. الگوی توسعه شایستگیهای حرفهای خبرنگاران ورزشی، متأثر از شرایط علی (ویژگیهای فردی و عوامل تخصصی) و با در نظر گرفتن راهبردهای استخراجی (آموزشی، ارتباطی و انگیزشی) که متأثر از شرایط زمینهای (زیرساختها و قوانین و مقررات) و شرایط مداخلهگر (عوامل اقتصادی و سیاسی و مدیریتی)میباشد، میتواند منجر به پیامدهایی نظیر جذب مخاطب بیشتر برای رسانههای ورزشی، افزایش و بهبود اعتبار رسانههای ورزشی، جذب افراد شایسته بهعنوان خبرنگار ورزشی، بهبود کمی و کیفی محتواهای خبری ورزشی، بهبود ورزش همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفهای، رضایت شغلی خبرنگاران ورزشی گردد.