با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

4 استادیارمدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

10.30473/jsm.2024.69634.1814

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای خبرنگاران ورزشی بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) است که ازنظر هدف بنیادی و ازنظر جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل پژوهشگران و اساتید دانشگاهی در رشته‌های مدیریت ورزشی و رسانه ورزشی (حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش)، مدیران منتخب رسانه-های ورزشی (باسابقه مدیریتی بیش از 5 سال و تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری) و همچنین خبرنگاران برتر ملی در رسانه‌های ورزشی (باسابقه خبرنگاری بیش از 10 سال) می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند (19 نفر). تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینه‌ای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبه‌ها، کدگذاری باز انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناسایی‌شده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. روایی و پایایی مصاحبه‌ها به تأیید رسید. الگوی توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای خبرنگاران ورزشی، متأثر از شرایط علی (ویژگی‌های فردی و عوامل تخصصی) و با در نظر گرفتن راهبردهای استخراجی (آموزشی، ارتباطی و انگیزشی) که متأثر از شرایط زمینه‌ای (زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات) و شرایط مداخله‌گر (عوامل اقتصادی و سیاسی و مدیریتی)میباشد، می‌تواند منجر به پیامدهایی نظیر جذب مخاطب بیشتر برای رسانه‌های ورزشی، افزایش و بهبود اعتبار رسانه‌های ورزشی، جذب افراد شایسته به‌عنوان خبرنگار ورزشی، بهبود کمی و کیفی محتواهای خبری ورزشی، بهبود ورزش همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفه‌ای، رضایت شغلی خبرنگاران ورزشی گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a model for the development of sports journalists' professional competencies

نویسندگان [English]

  • Afshin Talebi 1
  • Sirous Ahmadi 2
  • Majid Solimani 3
  • Gholamreza Khaksari 4

1 PhD student in sports management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Malayer Branch, Islamic Azad University, Malayer, Iran

4 Assistant Professor of Sports Management, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to provide a model for the development of professional competencies of sports journalists.The current research method is based on a qualitative approach to the foundational data method (Strauss and Corbin's systematic model), which was conducted in the field in terms of the fundamental purpose and in terms of data collection. The statistical population of this research includes researchers and university professors in the fields of sports management and sports media (at least two researches in the field of the research topic), selected managers of sports media (with management experience of more than 5 years and master's and doctoral studies) and Also, there are top national journalists in sports media (with more than 10 years of journalistic experience) who were selected by purposeful sampling method (19 people). The qualitative approach of grounded theory was used for open, central and selective coding in data analysis and open coding was done by analyzing the interviews. Based on the identified open codes, the central codes were formed and the theoretical model was developed with the help of selective coding, then the paradigm model was approved by the opinion of experts.The validity and reliability of the interviews were confirmed.The pattern of development of professional competencies of sports journalists, affected by causal conditions (personal characteristics and specialized factors) and taking into account extractive strategies (educational, communication and motivational) which are affected by background conditions (infrastructures and laws and regulations) and Intervening conditions (economic, political and managerial factors) can lead .

کلیدواژه‌ها [English]

  • broadcasting
  • sports
  • journalist
  • professional competence