تبلیغات در ورزش
امیر احمدی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ طیبه زرگر؛ حسن قاسمعلیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل راهبردهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با حامیان مالی تیمهای ورزشی، برخی مدیران منتخب تیمهای لیگ برتر فوتبال، حامیان مالی تیمهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل راهبردهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی-اکتشافی بود. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با حامیان مالی تیمهای ورزشی، برخی مدیران منتخب تیمهای لیگ برتر فوتبال، حامیان مالی تیمهای لیگ برتر و برخی هواداران منتخب، بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی دربارۀ موضوع پژوهش انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، بهمنظور انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین پیشرانهای بهبود اعتبار حامی تیم با تأکید بر رسانه در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران، بهترتیب میزان تأثیرگذاری عبارتاند از: انتشار میزان تعهد و پایبندی حامی تیم به تعهدات خود، انتشار دستاوردها (موفقیتهای) حامی تیم در رسانه، انتشار برنامههای آینده حامی تیم برای تیم، انتشار نظرهای اعضای تیم درباره حامی تیم و انتشار خدمات مادی و معنوی حامی تیم به تیم. به مدیران رسانههای جمعی و رسانههای تخصصی باشگاههای لیگ برتر فوتبال (وبسایت و شبکههای اجتماعی در فضای مجازی) پیشنهاد میشود، براساس واقعیات به انعکاس دستاوردها، افتخارات و برنامههای حامیان مالی بپردازند و در این مسیر از صحهگذاری بازیکنان و کادر مربیگری و مدیریتی تیم بهره گیرند.