مهارت های ارتباطی در ورزش
البرز حاجی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ محمد سجادیان؛ لنا مطلبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشنیازها و اثرات کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل تم اقدام شد. برای انجام مصاحبه، جامعة آماری پژوهش، خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که حداقل صاحب یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه موضوع پژوهش و همچنین داوران فوتبال و مدیران فدراسیون فوتبال ایران بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 18 نفر (10 استاد و 8 داور و مدیر) بهعنوان نمونه مشخص شدند. درنهایت مقولهها در قالب 12 مقوله و 48 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. عواملی همچون عوامل نگرشی، مدیریتی و رسانه بر استفاده از کمکداور ویدئویی در توسعه فوتبال حرفهای ایران تأثیرگذار بودند؛ بر این اساس، راهبردهایی پیشنهاد شد که این راهبردها متأثر از شرایط زمینهای (زیرساختها و فرهنگی) و همچنین متأثر از شرایط مداخلهگر (انسانی، تجهیزاتی، قانونی و اقتصادی) است. شناسایی پیشنیازها میتواند زمینه برنامهریزی اثربخش را برای حرکت بهسوی کاربرد این فناوری فراهم کند و بررسی اثرات این فناوری به تلاش برای کاهش پیامدهای منفی منجر میشود.