نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه رازی
2 دانشجوی رازی کرمانشاه
3 کارشناس ارشد دانشگاه الزهرا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای تولید برنامههای ورزشی در صدا وسیمای استان گیلان با استفاده از مدل تحلیلیSWOT بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از 60 نفر از مدیران، کارشناسان و تولید کنندگان برنامههای ورزشی صدا و سیما و اساتید مدیریت ورزشی استان های گیلان بود که نمونه آماری بصورت گلوله برفی انتخاب شد. روش تحقیق توصیفی _پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که به روش دلفی و برگزاری جلسات با صاحب نظران تنظیم و پس از ارزیابی روایی و پایایی تأیید گردید. نتایج آزمون تی تک نمونه نشان داد متغیرهای شناسایی شده در راستای قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای رسانههای ورزشی استان گیلان به ترتیب 6، 7، 11 و 10 مورد بوده اند. نتایج رتبه بندی متغیرهای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که وجود نیروهای خلاق و با استعداد در سطح استان جهت مشارکت درتولیدات سمعی و بصری مناسب و گرایش مردم به سمت اینترنت وگسترش آن در سطح جامعه به عنوان یک رسانه مجازی مهم ترین نقاط فرصت و تهدید حاصل از محیط خارجی تلقی می شوند. میانگین نظرات جامعه مورد مطالعه، نشان داد که استرا تژیW0 با میانگین 61/22 در رتبه اول قرار می گیرند. بنابراین در ماتریسSWOT ، جایگاه تولید برنامههای ورزشی در صدا وسیمای استان گیلان در موقعیت فرصتها و نقاط ضعف (W0) قرار دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The analysis of effective factors on the production of sport programs in Gilan province broadcast
چکیده [English]
The objective of this study was the recognition of inner and outer environment the production of sports programs in Gilan province broadcast by using SOWT model. The research method was a descriptive and survey type and the Statistical Society included 60 managers, experts and manufacturers of sports broadcasting and sports management in Gilan Province which statistical sample specified as a whole. The self- made questionnaire set in Delfi and was confirmed after validity and reliability evaluation. One sample T-Test results and Freadman showed that distinguished variables in line with strength, weakness, opportunity and threats were 6, 7, 11 and 10 respectively which creative and talented person To participate in the production of audiovisual programs and The tendency of people to the Internet and its spread in the community was the most important opportunities and threats of the external environment. average of the views showed that (wo) with the average of 61/22 take the first place. Therefore, in SWOT matrix the place of production of sports programs in Broadcasting of Gilan Province tends toward opportunities and weaknesses (WO).
کلیدواژهها [English]
- threat
- weakness
- opportunity
- SWOT Matrix