با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

3 دانشیاردانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی مدل پیامدهای خصوصی‌سازی رسانه‌های ورزشی است. این پژوهش کاربردی است و دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (روش گلیزری) به‌عنوان روش پژوهش استفاده‌شده است. روش گردآوری داده‌ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه‌های عمیق ساختاریافته و باز با 19 نفر از اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در خصوصی‌سازی و رسانه‌های ورزشی، مدیران رسانه‌های ورزشی مکتوب، شنیداری و دیداری است. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه‌ی حسابرسی فرایند نتایج 9/89% به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرم‌افزار MaxQDA استفاده‌شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که 28 کد مفهومی، شش مقوله اصلی و دو کد محوری، از مهم‌ترین پیامدهای خصوصی‌سازی رسانه‌های ورزشی می‌باشد. با توجه به تأثیر مدل پیامدهای خصوصی‌سازی رسانه‌های ورزشی در توسعه و بهبود وضعیت ورزش کشور، توصیه می‌شود که از نتایج پژوهش حاضر به‌منظور تدوین الگوی پیامدهای خصوصی‌سازی رسانه‌های ورزشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model of the consequences of privatization of sports media

نویسندگان [English]

  • Sajad Alipor 1
  • Keivan Shabani Moghadam 2
  • Esmaeil Sharifian 3
  • Mohamad Nikravan 4

1 PhD Student in Sports Management, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran

2 Assistant Professor of sport management, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

4 Assistant Professor, Department of Sports Management, Boroujerd Branch, Islamic Azad University, Boroujerd, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to design a model of the consequences of the privatization of sports media. This research is practical and has a qualitative approach, and the foundation data theory method (Glaseri method) is used as a research method. The method of data collection is the study of theoretical foundations and in-depth structured and open interviews with 19 prominent professors in the field of sports management specializing in privatization and sports media, managers of written, audio and visual sports media. The sampling method was continued in a purposeful manner until theoretical saturation. The validity of this research was checked and confirmed by the interviewees and then expert professors. Reliability was also obtained by using the process audit study method, the results were 89.9%. For data analysis, continuous comparison method was used during three stages of open, central and selective coding with MaxQDA software. Data analysis showed that 28 conceptual codes, six main categories and two core codes are among the most important consequences of sports media privatization. Considering the influence of the model of the consequences of the privatization of sports media in the development and improvement of the state of sports in the country, it is recommended to use the results of the present research in order to formulate the model of the consequences of the privatization of sports media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial
  • Managerial
  • Political
  • Sport