نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
چکیده
هدف از این تحقیق نقش ابعاد زیباشناختی معماری با تاکید بر رویکردهای ارتباطی در جذب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه به اماکن ورزشی آموزش و پرورش شهر اردبیل بود. این تحقیق از نوع کاربردی میباشد و از نظر روش جمع آوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیهی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1397 میباشد که بر اساس مرکز آمار و اطلاعات آن اداره در این سال تحصیلی 16524 نفر میباشند. روش نمونهگیری مورد استفاده برای انتخاب نمونه گیری خوشه -تصادفی است. سپس از میان خوشههای مناطق، تعداد 375 نفر بر اساس جدول کرجسی-مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه زیبایی شناختی بود که شامل 23 سوال در طیف پنج ارزشی لیکرت میباشد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه به وسیله اساتید مدیریت ورزشی تایید و سپس پایایی پرسشنامه 0.80 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و آزمون دو جمله ای و رتبه بندی فریدمن استفاده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که ابعاد زیبایی شناختی در گرایش دانش آموزان به اماکن ورزشی تاثیر مثبت و معناداری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اماکن ورزشی موجود در مدارس آموزش و پرورش باید از معماری مناسب و استاندارد لازم برخوردار باشد تا موجب سلامتی و امنیت جسمی و روحی دانش آموزان شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Aesthetic Dimensions of Sports Architecture with Emphasize on Communication Approaches in Attracting Female Students to Sports Venues
نویسندگان [English]
- Masoumeh Hosseini 1
- Fatemeh Tarverdizadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 MSc Student, Department of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the role of the cognitive dimensions of sport architecture with emphasis on communication approaches in the absorption of female students to sport education places in Ardabil. This research is an applied and is descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this study includes all high school female students in Ardabil city in the academic year 1398-1397. The sampling method used is random-cluster sampling. Then, 375 individuals were selected randomly from the clusters based on the Krejcie-Morgan table. The aesthetic questionnaire consisted of 23 questions on a five-point Likert scale. Content and face validity of the questionnaire was confirmed by sport management professors and then the reliability of the questionnaire was 0.80. The descriptive statistics, test and Friedman's rank were used for analysis. The findings showed that aesthetic dimensions have a positive and significant effect on students' tendency to sports places. Therefore, it can be concluded that the sports facilities in the schools of education must have the proper and standard architecture to ensure the health and safety of the students.
کلیدواژهها [English]
- Communicational Approaches
- Sports Venues
- Sports Architecture
2. Ansafi, N. (2009). The Musical role of Color and form in painting. Faculty of Architecture Azad University Tehran Center. (In Persian)
3. Razavi, S., & Hosseini, S., & Soleimani,M. (2012). Investigating Aesthetic Dimensions in Customer Attitude to Sporting Places. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 8 (16),15-34. (In Persian)
4. Daneshpour, S., & Charkhchian, M. (2007). Public spaces and factors affecting collective life. Garden Review, 4(7), 19-28 (In Persian) .
5. Sadra, A. (2006). How the private sector and the public are involved in the construction of stadiums. First National Conference on City and Sports. Tehran (In Persian)
6. Kashef, M. (2009). Manage sports venues and spaces. Tehran: Publishers Bamdad ketab. (In Persian)
7. Mahmoudi, K., & Shakibamanesh, A. (2005). Principles of Painting in Architecture and Urban Development. Fifth Edition. Tehran: Publishers, 26-32. (In Persian)
8. Mahdavi, A., Rahimi., & Maleki, A. (2016). The Relationship between Aesthetic Dimensions of Sporting Places and Citizenship Behavior of Physical Education Teachers of Pars Abad City. First National Conference on Promoting Public Sports, Ardebil, Ardabil Province Public Sports Board. (In Persian)
9. Noruzi, A.R.,& Mottaqi, Z. (2011). Aesthetics from the perspective of Allameh Jafari and its educational implications. Journal of Education, 6(21), 109-123. (In Persian)
10. Kowaltowski, D. C. (1998). Aesthetics and self-built houses: An analysis of a Brazilian setting. Habitat International, 22(3), 299-312.
11. McCormack, G., Giles-Corti, B., Lange, A., Smith, T., Martin, K., & Pikora, T. J. (2004). An update of recent evidence of the relationship between objective and self-report measures of the physical
environment and physical activity behaviours. Journal of science and medicine in sport, 7(1), 81-92.
12. Sturzebecher, P., Ulrich, S., & Otto, F. (2002). Architecture for Sport: New Concepts and International Projects for Sport and Leisure. Wiley-Academy.