با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.

چکیده

 هدف این پژوهش تدوین چارچوب بومی برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد مدل‌ ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریه داده‌بنیاد) بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی هستند. با بهره‌گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل 41 نفرازخبرگان حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی ) برای شناسایی چارچوب مدل برون‌سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال انتخاب شده‌اند وبا آنها مصاحبه نیمه ساختمند(باگروههای کانونی )به عمل آمد و مؤلفه‌ها و عوامل برون‌سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز به عنوان یکی از روش‌های اجماعی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش همانطورکه قابل مشاهده است، هیچ یک از عوامل در گروه متغیر خودمختاری قرار نگرفتند که این به معنای آن است که  ارتباط برونسپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حد مطلوب و قوی است. اما مشخص شد مؤلفه هایی همچون نیروی انسانی کارآمد، رسیدن به مهارت‌های زیاد در تبلیغات، افزایش انعطاف‌پذیری باشگاه، بعد وفاداری هواداران، فرصتهای کسب وکارجدید، مقرون به صرفه بودن، بعد مالی و مالیات‌ها، کنترل هزینه، آزادسازی منابع؛ در گروه متغیرهای وابسته قرار می‌گیرند و این به معنای آن است که علل برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ ضعیف اما تا حدی از وابستگی بالا برخوردار هستند. همچنین مشخص گردید، شاخص‌هایی همچون بعد اقتصادی و جذب حامیان، بعد فرهنگی، بعد کیفیت، اثربخشی باشگاه، انتقال فناوریهای نوین، دانش کافی، حمایت‌های شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات، بازخورد تبلیغات، در گروه متغیرهای مستقل قرارمیگیرند این به معنای آن است که این شاخص‌ها از نفوذ بالایی در ایجاد برون‌سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران برخوردار است. در نهایت مشخص گردید مزیت در قیمت، برنامه‌ریزی، کاهش هزینه‌های ثبات و متغیر، وجود سیستم کنترل اعتبار (شهرت باشگاه)، مالکیت معنوی، در گروه متغیرهای پیوندی قرارمی گیردکه این به معنای آن است که شاخصهای مؤثر بربرون‌سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران از قدرت نفوذ و وابستگی بالایی برخوردار هستند که هرگونه تغییر در برون سپاری تبلیغات تجاری در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران می‌بایست از طریق به کارگیری استراتژی های لازم در رابطه با این متغیرها صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Native Framework Outsourcing Commercials in Iranian Premier League Clubs Interpretive Structural Modeling Approach (ISM)

نویسندگان [English]

  • Behzad Izadi 1
  • Alireza Zare 2

1 Assistant Professor, Department of Sport Management, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran

2 Ph.D. Candidate, Department of Sport Management, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran

چکیده [English]

   The aim of this study was to develop a local framework for  outsourcing commercial advertising in Iranian Premier League football clubs with an interpretive structural modeling approach. The present study was field research in terms of practical purpose and in terms of data collection. Considering the main goal, the research method was qualitative method (Foundation data theory). The statistical population in this study includes experts in the field of sports management and marketing. Using targeted sampling and theoretical saturation techniques, key informants) included 14 experts in the field of sports management and marketing (selected to identify the framework for outsourcing commercial advertising models in Premier League football clubs and semi-structured interviews with them). With the focus groups (it was done and the components and external factors of commercial advertising in the clubs of the Premier Football League were identified. Then interpretive structural modeling was also used as a consensus method. In this study, as can be seen, none of the factors were included in the variable group of autonomy, which means that the relationship between the outsourcing of commercial advertising in the clubs of the Iranian Football Premier League is desirable and strong. But it was clear that components such as efficient manpower, high advertising skills, increased club flexibility, fan loyalty, new business opportunities, affordability, financial and tax dimension, cost control, liberalization Sources fall into the category of dependent variables, which means that the reasons for outsourcing commercials in the clubs of the Iranian Premier Football League are weak but to some extent highly dependent. It was also found that indicators such as the economic dimension and attracting supporters, cultural dimension, quality dimension, club effectiveness, transfer of new technologies, sufficient knowledge, social media support in advertising, advertising feedback, are in the group of independent variables. This means that these indicators have a high impact on the outsourcing of commercials in the clubs of the Iranian Football Premier League. Finally, it was found that the advantage in price, planning, reducing stability and variable costs, the existence of credit control system (club reputation), intellectual property, falls into the group of link variables, which means that the indicators affect the outsourcing of advertising. Commercials in the clubs of the Iranian Football Premier League have a high power of influence and dependence. Any change in the outsourcing of commercials in the clubs of the Iranian Premier Football League should be done by using the necessary strategies in relation to these variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modeling
  • football
  • outsourcing
  • commercial advertising
  • interpretive structure
11. Hosseini, M., & Bakhtar, S. (2019). The Relationship between Technology and Sponsors in Women's Sports in Tehran City. Media Sports in Management. 6(22), 29-40 (Persian).
12. Jafarnejad, A., Sherafat, A., Taghavi, N., & Morshed Talab, Z. (2013). Designing a Operational Evaluation Model for Outsourcing Decision Making by Effective Outsourcing Factors. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(7), 371-383 (Persian).
13. Kamuriwo, D. S., & Baden-Fuller, C. (2016). Knowledge integration using product R&D outsourcing in biotechnology. Research Policy, 45(5), 1031-1045.
14. Kang, M., W.u, X., Hong, P. Y., & Park, Y. (2012). Aligning organizational control practices with competitive outsourcing performance. Journal of Business Research, 65(8), 1195-1201.
15. Khodaparast, S., & Rezaei Soufi, M. Kazemi, M. (2019). Relationship Between Mouth-to-Mouth Advertising and Willingness of People to Attend in Volleyball Sport Gyms. Media Sports in
Management, 6(24), 29,40. (Persian)
16. Kumar, S., & Eickhoff, J. H. (2005). Outsourcing: When and how should it be done?. Information knowledge systems management, 5(4), 245-259.
17. Lamminmaki, D. (2011). An examination of factors motivating hotel outsourcing. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 963-973.
18. Lee, S. (2010). Global outsourcing: a different approach to an understanding of sport labour migration. Global Business Review, 11(2), 153-165.
19. Lee, S. (2016). Economic view and strategic management view toward understanding outsourcing in amateur sport. Journal of Amateur Sport, 2(1), 12–38.
20. Lee, S., & Walsh, P. (2011). SWOT and AHP hybrid Model for Sport Marketing Outsourcing Using a Case of Intercollegiate Sport. Sport Management Review, 14(4),
361-369.
21. Meier, M., Tan, K. H., Lim, M. K., & 1. Afzaltosi, F., & Tahari, A. (2012).Visual Metaphor, an Expression of Creativity in Commercial Advertising. journal of visual applied arts, 5(10) 107-121.
2. Agburu, J. I., Anza, N. C., & Iyortsuun, A. S. (2017). Effect of outsourcing strategies on the performance of small and medium scale enterprises (SMEs). Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1), 26, 1-32.
3. Akbari, M. (2013). Factors Affecting Outsourcing Decisions in Iranian Industries. Ph. D Dissertation, College of Business Victoria University Melbourne, Australia. (Persian)
4. Azizi, Sh., & Moghaddasi, M. (2010) Evaluating the Impact of Advertising Intensity on Banking Performance. Journal of New Economy and Commerce, 5)19(, 101-125. (Persian)
5. Barati, O., Najibi, M., Yusefi, A. R., Dehghan, H., & Delavari, S. (2019). Outsourcing in Shiraz University of Medical Sciences; a before and after study. Journal of the Egyptian Public Health
Association, 94(1), 1-8. (Persian) 6. Bergkvist, L., & Johansson, B. (2007). Evaluating Motivational Factors Involved at Different Stages in an IS Outsourcing Decision Process. Electronic Journal of
Information Systems Evaluation, 10(1).
7. Dietl, H. M., Özdemir, A., & Schweizer, N. (2017). Outsourcing sports sponsorship activities: a multi-theoretical approach. Sport, Business and Mana, 7(1), 77-96.
8. Dolatyarri, E., & Poursoltani, H. (2017). Determination of Validity and Reliability of Questionnaire Regarding the Role of Advertising in Youth Attraction towards Taekwondo Schools Based on AIDA Model. Sport Management Studies. 8(40), 147-70 .(Persian)
9. Enright, E., Kirk, D., & Macdonald, D. (2020). Expertise, neoliberal governmentality and the outsourcing of health and physical education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 41(2), 206-222.
10. Hietalahti, J., & Kuoppala. S. (2009). Outsourcing decision ˚ motives, risks and decision factors. Bachelor´s Thesis, School of Business Supply Management.(Persian)
28. Sadaghi, A. (2016). Designing and Explaining the Model of Effective Advertising with Islamic-Iranian Approach, PhD dissertation in Marketing Management Tarbiat Modares University. (Persian)
29. Taheri, M. (2016).The Application of the Element of “Appropriation” in Commercials Ads. Biquarterly Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, 1(1), 81-97 (Persian).
30. Tayauova, G. (2012). Advantages and disadvantages of outsourcing: analysis of outsourcing practices of Kazakhstan banks. Social and Behavioral Sciences, 41, 188- 195.
31. Tjader, Y., May, J.H., Shang, J., Vargas, L.G., & Gao. N. (2014). Firm-level outsourcing decision making: A Balanced Scorecard-Based Analytic Network Process Model. Journal of Production Economics, 147, 614-623.
32. Wang, J. J., & Yang, D.L. (2007). Using a hybrid multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Computers & Operations Research, 34 (12), 3691-3700.
33. Zhang, J. J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T. Y., & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2),
110-126.Chung, L. (2019). Unlocking innovation in the sport industry through additive manufacturing. Business Process Management Journal, 22.
22. Milecova, M., Grznar, M., & Szabo, L. (2010). Outsorcing: Decision Making in the case of Outsourcing the Company Activity and the Management of Outsourcing Project. Agric. Econ, 56(8), 387-396.
23. Muret, D. (2009). More colleges turn to sports retail pros. Sports Business Journal, 12(6), 3.
24. Pandey, V., & Bansal, V. (2004). A  decision-making framework for IT outsourcing using the analytic hierarchy process. In International Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics.
25. Porzabeh, K. (2019). Identifying Outsourcing Opportunities and Challenges in Sport; Case Study: Mazandaran Province. MA Thesis, Mazandaran University, Master thesis, Mazandaran University. (Persian)
26. Razavi, S. M. H., Amani, A., Firouzabadi, A. G., & Honarvar, A. (2018). Investigating and explaining the consequences of implementing privatization in Iran's sport. Journal of Physical Education and Sport, 18, 536-540. (Persian)
27. Reza Ghli, M. (2019). Marketing Approach to Outsourcing of Sporting Places and Its Role in Satisfaction of Sporting Service Customers in Kurdistan Province. MA Thesis, The University of Kordestan.