نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه پیام نور
3 دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف از این تحقیق نقش تلویزیون در ایجاد تعهد در مخاطبان تلویزیونی فوتبال نسبت به حامیان مالی ورزشی است که در آن پنج متغیر مهم یعنی آگاهی از نام و نشان تجاری، تصویر مثبت سازمان حامی مالی، علاقه به حامی مالی، قصد خرید و وفاداری نسبت به شرکت یا سازمان حامی مالی و محصولات یا خدمات آن مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامهای طراحی و پساز تأیید روایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایاییآن با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ برابر با 80/0 بدست آمد. مخاطبان تلویزیونی تیمهای پرطرفدار در لیگ دهم به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 380 نفر از مخاطبان به عنوان نمونهانتخاب شدند. دراین تحقیق با روشآماریآزمون دو جملهای (نسبت)، تأثیرحمایتهای مالی ورزشی بر پنج متغیر ذکر شده درمیان مخاطبان تلویزیونی مسابقات تیمهای ذکرشده مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، حمایتهای مالی ورزشی باعث آگاهی از نام تجاری، ارتقای تصویر مثبت سازمان حامی، علاقه به حامی مالی و وفاداری مخاطبان به حامی مالی میشود؛ ولی تأثیر زیادی بر افزایش قصد خرید ندارد. حامیان مالی باید در نظر داشته باشند که ایجاد تعهد در مخاطبان نسبت به آنها، یک فرایند زمان بر است و به حمایت مداوم و طولانی نیاز دارد که در نهایت به بازگشت سرمایه منجر میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of TV on creation commitment in audiences to sport sponsorship
نویسندگان [English]
- Zargar Mohammadi 1
- Morteza Rezaei Soufi 2
- Yazdan Sobhani 2
- Saeid Hatami 3
1 Tehran University
2 Payame Noor University
3 Kharazmi University
چکیده [English]
Abstract
This study investigates the role of television in creating commitment in football television audience towards sport sponsorship. In this research, five important factors brand’s name awareness, positive image of Sponsor, interest in sponsors, purchase intent and loyalty to thecompany or sponsor’s organization, products or services were examined. For this pourpose a questionnaire designed and itsvalidity confirmed by specialists and reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient equal to0.80. The statistical population included all television audiences of popular football teams in the master league and 380 subjects were selected from the audience.Data were analyzed through descriptive and inferential methods such as Binominal Testto survey the effect of sport sponsorship on five mentioned factors among fans. Research results showed, Sport Sponsorship enhance brand’s name awareness, promote a positive image of sponsor, the sponsor’s interestand loyalty of audience to the company, but it doesn't effecton purchase intent of audience. Sponsors should consider that make a commitment in audience is a time consuming process and needs ongoing support that can lead to return of capital ultimately.
کلیدواژهها [English]
- Sport Sponsorship
- TV audience
- Brand
- Loyalty