با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران

10.30473/jsm.2025.75016.1998

چکیده

هدف پژوهش حاضر برندسازی شخصی ورزشکاران: اعتباریابی مدلی مبتنی بر ویژگی‌های فردی و عوامل محیطی در شبکه های اجتماعی بوده روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) می‏باشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه رشته تربیت بدنی، مدیران باشگاه‌های ورزشی، متخصصان بازاریابی ورزشی و ورزشکاران حرفه‌ای که به طور فعال در شبکه‌های اجتماعی فعال که درنهایت 20 نفر به اشباع نظری رسید جامعه آماری بخش کمی شامل ورزشکاران حرفه‌ای رشته-های تیمی و انفرادی بودند. که در نهایت 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد نتایج به‎دست آمده بخش کیفی نشان داد که کدهای استخراج شده از 20 مصاحبه برابر با 123 کد اولیه می‌باشد که در مرحله بعدی در کدبندی محوری صورت گرفت که در تم‌های اصلی، استراتژی‌های برند شخصی ورزشکاران در رسانه‌های اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی ورزشکاران، رهبری و تعاملات اجتماعی، عوامل اقتصادی و اسپانسرینگ، سبک زندگی و هویت فرهنگی، نقش پلتفرم‌های اجتماعی بر شهرت و موفقیت ورزشکار، پذیرش تغییرات و نوآوری‌ها و چالش‌ها و فرصت‌های ساخت برند شخصی ورزشکاران دسته‌بندی شدند. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد متغیر برندسازی شخصی ورزشکاران بر استراتژی‌های برند شخصی ورزشکاران در رسانه‌های اجتماعی؛ بر ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی ورزشکاران؛ بر رهبری و تعاملات اجتماعی؛ بر عوامل اقتصادی و اسپانسرینگ؛ بر سبک زندگی و هویت فرهنگی؛ بر نقش پلتفرم‌های اجتماعی بر شهرت و موفقیت ورزشکار؛ بر پذیرش تغییرات و نوآوری‌ها و برندسازی شخصی ورزشکاران بر چالش‌ها و فرصت‌های ساخت برند شخصی ورزشکاران تاثیر مثبت و معناداری دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Personal Branding of Athletes: Validating a Model Based on Individual Characteristics and Environmental Factors in Social Networks

نویسندگان [English]

  • Mohtaram Payandeh
  • Nematollah Nemati
  • Tahereh Bagherpoor

Department of Sport Sciences, Da.C., Islamic Azad University, Damghan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the present study is to validate a model based on individual characteristics and environmental factors in social networks.The present research method is a mixed type (qualitative and quantitative).The statistical population of the qualitative part included university professors in the field of physical education, sports club managers,The statistical population of the quantitative part included professional athletes in team and individual disciplines.Finally, 385 people were selected as a sample and the sampling method in this study was a simple random stratified.was carried out with the help of PLS software. The results of the qualitative part showed that the codes extracted from 20 interviews were equal to 123 initial codes, which were then categorized in the next stage in axial coding, which were categorized into the main themes: personal brand strategies of athletes in social media, personality and psychological characteristics of athletes, leadership and social interactions, economic and sponsorship factors, lifestyle and cultural identity, the role of social platforms on the reputation and success of athletes, acceptance of changes and innovations, and challenges and opportunities for building athletes' personal brands.The results of structural equation modeling showed that the variable of personal branding of athletes has a positive and significant effect on personal brand strategies of athletes in social media; on personality and psychological characteristics of athletes; on leadership and social interactions; on economic and sponsorship factors; on lifestyle and cultural identity; on the role of social platforms on the reputation and success of athletes; on acceptance of changes and innovations

کلیدواژه‌ها [English]

  • personal branding
  • environmental and personality factors
  • social networks