با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.30473/jsm.2025.73881.1954

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی الگوی توسعه جذابیت و توانمندی معنابخشی فناورانه ادارات ورزش و جوانان برای جذب نخبگان علمی- رسانه‌ای بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل نخبگان دانشگاهی در حوزه مدیریت منابع انسانی، فناوری و مدیریت ورزشی (سابقه انجام حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش)، نخبگان علمی- رسانه‌ای شامل افرادی که دارای دستاوردهای علمی (تحصیلات بالای دانشگاهی، کسب مدال‌های علمی) و رسانه‌ای (چهره‌های رسانه‌ای) زن و مرد (با تحصیلات حداقل کارشناسی) و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند (17 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro به‌منظور تحلیل مصاحبه‌ها و از نرم‌افزار نرم‌افزار iMindMap نسخه 10 به‌منظور ترسیم شبکه مضامین استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری از نظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که جذابیت فناورانه که شامل تأثیرات فناوری و نوع فناوری می‌باشد و توانمندی معنابخشی فناورانه که شامل کسب، تحلیل و تفسیر و عمل به اطلاعات فناوری می‌باشد، می‌تواند برجذب نخبگان علمی رسانه‌ای تأثیرگذار باشد. اجرای این الگو، ادارات ورزش و جوانان را قادر می‌سازد تا با استفاده از فناوری‌های نوین و پیشرفته، جذابیت و توانمندی معنابخشی خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Developing Technological Attractiveness and Empowerment in Youth and Sports Departments to Attract Scientific and media elites

نویسندگان [English]

  • Mahsa Ghasabzadeh 1
  • Mohsen Manochehri Negad 2
  • Mina Hakakzadeh 1

1 Department of Physical Education, K,C., Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Tehran Branch, Farhangian University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to design a model for developing technological attractiveness and empowerment in youth and sports departments to attract scientific and media elites.A qualitative research method with a thematic analysis approach was selected. The statistical population of this study included academic elites in the fields of human resource management, technology, and sports management (with at least two research studies related to the subject of the research), scientific and media elites including individuals with scientific achievements (advanced university degrees, scientific medals) and media achievements (media figures), both men and women (with at least a bachelor's degree), and managers of the Ministry of Youth Affairs and Sports, selected through purposive sampling (17 individuals). The research tool consisted of exploratory (semi-structured) interviews. The validity of the tool was assessed and confirmed based on the sample's credibility, expert opinions, and inter-rater agreement. For data analysis, the thematic analysis method proposed by AttrideStirling (2001) was used.MaxQDA Pro software was employed for interview analysis, and iMindMap version 10 software was used to draw the thematic network.The results of the comprehensive thematic analysis and the thematic network, developed with input from participating experts and theoretical foundations, indicated that technological attractiveness, which includes the impacts and types of technology, and technological empowerment, which encompasses acquiring, analyzing, interpreting, and applying technological information, can influence the attraction of scientific and media elites. Implementing this model enables youth and sports departments to significantly enhance their attractiveness and technological empowerment through the use of advanced and novel technologies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • جذابیت تکنولوژیکی
  • جذابیت سازمانی
  • توانمندی سازمانی
  • توانمندی تکنولوژیکی