با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

10.30473/jsm.2025.73209.1937

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه مدل استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC) به‌عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک برای بهبود فعالیت‌های رسانه‌ای در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی (اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت ‏ورزشی)، مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران و مسئولین روابط عمومی و رسانه سازمان ورزش شهرداری تهران تشکیل دادند که نمونه‌ها به‌صورت هدفمند ‏انتخاب شدند و جمع‌‌-‎آوری اطلاعات تا اشباع نظری داده‌‎ها ادامه ‏یافت (19 نفر)؛ ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرم‌افزار MaxQDA نسخه Pro به‌منظور تحلیل مصاحبه‌ها استفاده گردید. نتایج تحلیل مضمون فراگیر و ترسیم شبکه مضامین که با بهره‌گیری ازنظرات خبرگان شرکت‌کننده در پژوهش و همچنین مطالعه مبانی نظری است، نشان داد که راهکارهای بهبود فعالیت‌های رسانه‌ای در سازمان ورزش شهرداری تهران در چهار منظر مالی، مشتریان، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی می-باشد. به‌طورکلی مدل کارت امتیازی متوازن به‌عنوان یک ابزار مدیریت استراتژیک می‌تواند به بهبود فعالیت‌های رسانه‌ای در سازمان ورزش شهرداری تهران کمک کند. با تمرکز بر چهار منظر مالی، مشتریان، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی، سازمان می‌تواند به بهبود عملکرد رسانه‌ای خود دست یابد و به اهداف استراتژیک خود نزدیک‌تر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Proposing a Model for Utilizing the Balanced Scorecard (BSC) as a Strategic Management Tool to Enhance Media Activities in the Tehran Municipality Sports Organization

نویسندگان [English]

  • Sara Torabi
  • Sepideh Ghotnian
  • Zohreh Afsharmand
  • Motahareh Moslehi

Department of Physical Education and Sport Sciences, Isl.C., Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

چکیده [English]

The goal of this study was to show how the Balanced Scorecard (BSC) can be used as a tool for better managing media activities in the Tehran Municipality Sports Organization. The research used a qualitative method with a focus on thematic analysis. The study involved sports management experts (like professors and researchers), managers from the Tehran Municipality Sports Organization, and officials in public relations and media. Participants were selected purposefully, and data collection continued until theoretical saturation was reached (19 participants). The research instrument was an exploratory (semi-structured) interview. The validity of the instrument was confirmed based on sample credibility, expert opinions, and inter-rater agreement. Thematic analysis was conducted using the Attride-Stirling (2001) method. MaxQDA Pro software was used to evaluate the interviews. The comprehensive thematic analysis and thematic network mapping, based on expert opinions and a review of theoretical foundations, revealed that the Tehran Municipality Sports Organization's media activities can be improved from four perspectives: financial, customer, learning and growth, and internal processes. Overall, the balanced scorecard model, as a strategic management tool, can help improve media performance in the Tehran Municipality Sports Organization. By focusing on these four perspectives—financial, customer, learning and growth, and internal processes—the organization can enhance its media performance and move closer to achieving its strategic goals

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balanced Scorecard
  • Learning and Growth
  • Customers
  • Internal Processes
  • Media Activities