با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور

2 2. دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

10.30473/jsm.2025.73464.1943

چکیده

هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر کیفیت خدمات آموزشی الکترونیکی بر وفاداری دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کرج با نقش میانجی رضایتمندی می باشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی، کاربردی و مقطعی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی در سال مهر 1403 می باشند. حجم نمونه 216 نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های استاندارد پرسشنامه رضایتمندی چن و لین (2019)، پرسشنامه کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی فام و همکاران (2019) و پرسشنامه وفاداری مشتریان آلن (1990) است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی و وفاداری کاربران دارد. به‌ویژه، رضایتمندی به‌عنوان یک متغیر میانجی، نقش مهمی در تسهیل تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری ایفا می‌کند. با توجه به افزایش کاربران اینترنت و روند رو به رشد یادگیری الکترونیکی، بهبود کیفیت خدمات آموزشی به‌ویژه در دانشگاه‌ها ضروری است. این یافته‌ها بر اهمیت ارتقاء کیفیت خدمات یادگیری الکترونیکی تأکید دارند و نشان می‌دهند که دانشگاه‌ها باید به نیازهای دانشجویان پاسخ دهند و اقداماتی برای بهبود تجربه یادگیری و خدمات رفاهی انجام دهند. در نهایت، این تحلیل تأکید می‌کند که توجه به کیفیت خدمات نه تنها می‌تواند رضایت دانشجویان را افزایش دهد، بلکه به وفاداری آن‌ها و در نتیجه به موفقیت و پایداری بلندمدت مؤسسات آموزشی کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of electronic educational service quality on the loyalty of physical education students at Payam Noor University of Karaj with the mediating role of satisfaction

نویسندگان [English]

  • seyede tahere Mousavi Rad 1
  • Hossein Poursoltani Zarandi 2

1 Assistant Prof. in Department of Sport Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sport Management Payam Noor University

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of the quality of electronic educational services on the loyalty of physical education students at Payam Noor University of Karaj, with the mediating role of satisfaction. The research design is descriptive-correlational, applied, and cross-sectional.

The statistical population consists of all undergraduate and postgraduate students majoring in Physical Education as of October 2024. A sample of 216 students was selected using a non-random (convenience) sampling method.

Data were collected using standardized questionnaires, including Chen and Lin’s Satisfaction Questionnaire (2019), Pham et al.'s E-Learning Service Quality Questionnaire (2019), and Allen’s Customer Loyalty Questionnaire (1990). Data analysis was conducted using SPSS and AMOS software.



The results of the analysis indicate that the quality of e-learning services has a positive and significant impact on users' satisfaction and loyalty. In particular, satisfaction, as a mediating variable, plays a crucial role in strengthening the effect of service quality on loyalty.

Given the increasing number of Internet users and the growing trend toward e-learning, it is essential to improve the quality of educational services, especially at universities. These findings highlight the importance of enhancing e-learning service quality and demonstrate that universities must respond to students' needs and take proactive steps to improve both the learning experience and welfare services.

Ultimately, this analysis emphasizes that focusing on service quality can not only increase student satisfaction but also foster greater loyalty, thereby contributing to the long-term success and sustainability of educational institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning in physical education
  • mediating role of satisfaction
  • student interaction and educational services
  • online educational services
  • improving learning experience