با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

2 استادیار مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند

10.30473/jsm.2025.72848.1920

چکیده

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سواد فضای مجازی(دیجیتال) در کسب وکارهای ورزشی با روش داده بنیاد انجام شده است. این پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش پژوهش داده بنیاد و روش استراس کوربین انجام شده است. جامعه آماری شرکت‌کنندگان خبره حاضر در این پژوهش شامل: اساتید صاحب نظر در حوزه رسانه‌های ورزش، اساتید حوزه کارآفرینی و کسب وکارهای ورزشی و پژوهشگران دارای مقالات در بخش سواد دیجیتال و کارآفرینی بودند. نمونه آماری 12 نفر از افراد خبره بودندکه به صورت نمونه‌گیری هدفمند برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مصاحبه‌ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافتند. داده‌ها همزمان با جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از روش استراس و کوربین تحلیل شدند. اعتبار داده‌ها براساس درصد توافق درون موضوعی برابر با 80/0 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که 101 کد اولیه با 28 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی درقالب ابعاد پنجگانه مدل پارادایمی الگوی سواد فضای مجازی(دیجیتال) در کسب وکارهای ورزشی را تشکیل دادند که مهترین پیامدها، رشد تبلیغات، مشتری مداری و بازاریابی اینستاگرامی در کسب و کارهای ورزشی است. پیشنهاد می‌شود، از شیوه های بازاریابی اینستاگرامی و تبلیغات نوین در جهت توسعه و رشد کسب وکارهای ورزشی استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a digital literacy model in sports businesses

نویسندگان [English]

  • Narjes Hesabi moghadam 1
  • kazem Cheraghbirjandi 2

1 Master's student in sports management, Islamic Azad University, Birjand, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Islamic Azad University, Birjand Branch

چکیده [English]

A B S T R A C T

The current research was conducted with the aim of designing a digital literacy model in sports businesses using the foundation data method. This research has been carried out in the framework of qualitative approach and by applying the data base research method. The statistical population of the expert participants in this research included: expert professors in the field of sports media, professors in the field of entrepreneurship and sports business, and researchers with articles in the field of digital literacy and entrepreneurship. The statistical sample consisted of 12 experts who were selected for a semi-structured interview through purposive sampling. The interviews continued until the theoretical saturation stage. Data were analyzed at the same time as information was collected using the Strauss and Corbin method. The validity of the data was confirmed based on the intra-subject agreement percentage equal to 0.80. The results showed that 101 initial codes with 28 subcategories and 5 main categories in the form of five dimensions formed the paradigmatic model of the digital literacy pattern in sports businesses, the most important consequences of which are the growth of advertising, customer orientation, and Instagram marketing in sports businesses. It is suggested that Instagram marketing and modern advertising methods be used to develop and grow sports businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Literacy"
  • Virtual literacy"
  • Digital Space"
  • , "
  • Business,"
  • Sports Industry"