با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 مربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران

10.30473/jsm.2025.73467.1944

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه در توسعه استارتاپ‌های ورزشی و تأثیر آن بر نظام آموزش‌وپرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کارشناسان، مدیران رسانه‌ای، مؤسسان استارتاپ‌های ورزشی، معلمان ورزش مدارس، والدین دانش‌آموزان و متخصصان و اساتید حوزه آموزش‌وپرورش بود. نمونه‌گیری به روش هدفمند صورت گرفت و ۲۲ نفر از مشارکت‌کنندگان تا زمان رسیدن به اشباع نظری در پژوهش حضور داشتند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و تحلیل مستندات جمع‌آوری شد. روایی و پایایی داده‌ها به تأیید رسید و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رسانه‌ها از طریق آگاهی‌بخشی، تبلیغات، تعامل با کاربران، جذب سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی می‌توانند نقش مهمی در توسعه استارتاپ‌های ورزشی ایفا کنند. همچنین، استارتاپ‌های ورزشی با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، گیمیفیکیشن و اپلیکیشن‌های آموزشی، تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارت‌های ورزشی دانش‌آموزان، بهبود روش‌های آموزشی معلمان و افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی دارند. این پژوهش خلأهای موجود در پیشینه‌های مرتبط را پرکرده و به‌عنوان یک الگوی جامع، چگونگی تعامل رسانه‌ها و استارتاپ‌های ورزشی با نظام آموزش‌وپرورش را تبیین می‌کند. نتایج می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران، معلمان، والدین و مؤسسان استارتاپ‌ها در جهت توسعه برنامه‌های ورزشی و بهبود کیفیت آموزش باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Model of the role of the media in the development of sports startups and its impact on the education system

نویسندگان [English]

  • Moslem Salehian 1
  • Mohammad Salari Mohammadabad 2

1 Physical Education Department Instructor, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Instructor, Faculty of Literature and Humanities, Jiroft University, Jiroft, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study is to investigate the role of media in the development of sports startups and its impact on the education system. This study was conducted with a qualitative approach and using the content analysis method, which was applied in terms of purpose and fieldwork in terms of data collection. The statistical population included experts, media managers, and founders of sports startups, school sports teachers, parents of students, and specialists and professors in the field of education. Purposive sampling was carried out and 22 participants participated in the study until theoretical saturation was reached. Data were collected through semi-structured interviews and document analysis. The validity and reliability of the data were confirmed and data analysis was conducted in three stages of open, axial, and selective coding. The results of the study showed that the media can play an important role in the development of sports startups through awareness-raising, advertising, interaction with users, attracting investment, and networking. Also, sports startups, using new technologies such as artificial intelligence, gamification, and educational applications, have a positive impact on improving students' sports skills, improving teachers' teaching methods, and increasing students' motivation and participation in sports activities. This research fills the gaps in the relevant literature and, as a comprehensive model, explains how the media and sports startups interact with the education system. The results can be a guide for policymakers, teachers, parents, and startup founders to develop sports programs and improve the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Sports startups
  • Education system
  • Awareness
  • New technologies