با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.

10.30473/jsm.2025.73139.1932

چکیده

اهمیت نقش شبکه‎های رسانه در مدیریت و تقویت جایگاه فعالیت‌های ورزشی و هدایت افراد جامعه به سمت ورزش امری انکارناشدنی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی محتوای برنامه‎های شبکه رادیویی ورزش و راهبردهای کیفیت‏بخشی بود. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری به برنامه‌های شبکه رادیویی ورزش ایران اختصاص یافت که به منظور تحلیل، برنامه‎های پخش‌شده در بازه زمانی یکم تا سی و یکم اردیبهشت‌ماه سال 1402 به صورت کل شمار انتخاب شدند. یافته‌های تحقیق در دو طبقه اصلی و یازده زیرطبقه قرار گرفتند که طبقه« بررسی محتوایی برنامه شبکه رادیویی ورزش» دارای دو زیرطبقه « مبتنی بر کارکرد» و« مبتنی بر هدف» بود. چهار زیرطبقه خبری، سرگرمی، آگاهی بخشی و نقد و بررسی مربوط به زیرطبقه « مبتنی بر کارکرد» و سه زیرطبقه زنان، رشته‏های تخصصی و گروه سنی مربوط به زیرطبقه« مبتنی بر هدف» گزارش شدند. همچنین طبقه دیگر شامل« راهبردهای کیفیت‌بخشی» بود که این طبقه دارای دو زیر طبقه« مرتبط با رسانه» و« مرتبط با ارگان‌ها و مسئولین دولتی» بود. یافته‌ها براساس مدل لاسول، نشان داد پوشش‌دهی شبکه رادیویی ورزش در گروه خبررسانی و سرگرمی نسبت به آگاهی‎بخشی و نقد بیشتر بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود برنامه‎ریزی ویژه‎ای در راستای برنامه‌های ورزش همگانی/تفریحی، برنامه‌های مرتبط با بانوان در ورزش، برنامه‌های متناسب با سایر اقشار سنی به ویژه کودکان و پیشکسوتان توسط سیاست‌گذاران و متخصصین این عرصه انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Communication Management in Sports Media Open Access O R I G I N A L A R T I C L E Content Analysis of Sports Radio Programs and Suggestions for Improvement

نویسندگان [English]

  • Zhaleh Memari 1
  • sekineh hashemi 2
  • fallahkazemi فلاح کاظمی 3

1 2- Associate Professor, Department of Sports Management, Faculty of Sports Science, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 1- MSc, Department of Sports Management, Faculty of Sports Science, Alzahra University, Tehran, Iran.

3 Department of Physical Education and Sport Science, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.

چکیده [English]

The role of media networks in managing and strengthening the status of sports activities and guiding people towards sports is undeniable. This study aimed to investigate the content of sports radio network programs and quality improvement strategies. This research was a descriptive and content-analysis type. The statistical community was dedicated to Iranian sports radio network programs. For analysis, the programs broadcast from April 21 to May 21, 2023, were selected as a total number.

The findings of the research were placed in two main categories and eleven sub-categories; the category "content review of sports radio network program" has two "function-based" sub-categories and "goal-oriented." Four subcategories of news, entertainment, awareness, and criticism related to the "function-based" subcategory and three subcategories of women, specialized fields, and age groups related to the "purpose-based" subcategory were reported. Also, the other category included "quality strategies," and this category had two sub-categories: "related to the media" and " related to organizations and government officials."

In general, the results showed that the coverage of the sports radio network was more in the news and entertainment group than in the information and criticism group. Therefore, it is necessary to carry out special planning in line with public/recreational sports programs, programs related to women in sports, and programs suitable for other age groups, especially children and veterans, by policymakers and experts in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content analysis
  • mass media
  • sports
  • sports radio networks