نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 گروه گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی پایدار فعالیتهای رسانهای سازمانهای ورزشی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه مدیریت پایدار، رسانه و همچنین مدیران سازمان-های ورزشی بودند (19 نفر). روش نمونهگیری هدفمند بود و مصاحبهها تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. از نرمافزار MaxQDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل مصاحبهها استفاده گردید. یافتهها نشان داد 4 مضمون فراگیر، 12 مضمون سازماندهنده و 52 مضمون پایه به دست آمد. رسانهها از طریق استراتژیهای آگاهیرسانی، استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و تعامل مستمر با مخاطبان، تأثیر زیادی بر ترویج مسئولیت اجتماعی دارند. سازمانهای ورزشی نیز با حمایت از اقشار آسیبپذیر و مشارکت در پروژههای اجتماعی، مسئولیت اجتماعی خود را تقویت میکنند. ارزیابی مستمر تأثیرات اقدامات رسانهای و اجتماعی از طریق نظرسنجیها و تحلیل دادهها، به شناسایی نقاط قوت و ضعف در استراتژیهای جاری کمک میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Providing a Model for the Sustainable Social Responsibility Development of Media Activities in Sports Organizations
نویسندگان [English]
- Hamed Ebrahimi 1
- Akbar Afarinesh Khaki 2
- Fariba Mohamadiyan 3
- Hassan Qasem Alipour 2
1 Ph.D. student, Department of Sports Management,, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Sports Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Sports Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin , Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to present a sustainable social responsibility model for media activities of sports organizations. The research was qualitative with a thematic analysis approach. The statistical population included prominent experts in sports management specializing in sustainable management, media, and managers of sports organizations (19 participants). Purposeful sampling was used, and interviews were conducted until theoretical saturation was reached. The research instrument was exploratory (semi-structured) interviews. The validity of the instrument was assessed and confirmed based on sample credibility, expert opinions, and inter-rater agreement. The proposed method by Attride-Stirling (2001) was utilized for data analysis, and the Pro version of MaxQDA software was employed for analyzing the interviews. The findings revealed 4 overarching themes, 12 organizing themes, and 52 basic themes. Media play a significant role in promoting social responsibility through awareness strategies, leveraging digital platforms, and maintaining continuous engagement with audiences. Sports organizations also strengthen their social responsibility by supporting vulnerable groups and participating in social projects. Continuous evaluation of the impact of media and social actions through surveys and data analysis helps identify the strengths and weaknesses of current strategies.
کلیدواژهها [English]
- Social responsibility
- Environmental responsibility
- financial responsibility
- Media