با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

2 استادیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

10.30473/jsm.2024.71867.1891

چکیده

تحقیق حاضر باهدف ارتباط استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سرمایه انسانی با نقش میانجی ریسک منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی می‌باشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی می‌باشد که به صورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر از نظر روش گرد‌آوری داده‌ها، پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان شاغل در وزارتخانه ورزش و جوانان (901 نفر) می‌باشند (نمونه 269 نفر بر اساس جدول مورگان). روش نمونه‌گیری، تصادفی و پرسشنامه‌ها به‌صورت حضوری و مجازی توزیع گردید و نهایتاً تعداد 248 پرسشنامه صحیح عودت داده. شاخص آزمون KMO، کفایت نمونه‌گیری را می‌سنجد و مقدار 79/0 برای این آزمون به دست آمد. در جهت تعیین اهداف تحقیق از 3 پرسشنامه استاندارد ریسک منابع انسانی، مصرف رسانه‌ها و سرمایه انسانی استفاده گردید. پایایی و روایی هر سه پرسشنامه به تأیید رسید.در جهت بررسی داده‌های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گرید. تمامی روند تجزیه‌وتحلیل تحقیق، در قالب نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 24 و پی‌ال‌اس نسخه 4 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مصرف رسانه (697/0=تأثیر؛ 622/10=t) و ریسک منابع انسانی (299/0=تأثیر؛ 878/3=t) تأثیر معناداری بر سرمایه انسانی دارد. نتایج همچنین نشان داد که مصرف رسانه (311/0=تأثیر؛ 219/4=t) بر ریسک منابع انسانی، تأثیر معناداری دارد؛ بنابراین وزارت ورزش و جوانان با پرداختن به ریسک‌های منابع انسانی و انجام ارزیابی‌های منظم به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی و سرمایه انسانی، می‌توانند آسیب‌پذیری‌های بالقوه و خطرات را شناسایی کنند و با استراتژی‌های مؤثر و بهینه‌سازی شیوه‌های منابع انسانی، از کارکنان خود محافظت کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between the use of social media and human capital with the mediating role of human resources risk in the Ministry of Sports and Youth

نویسندگان [English]

  • Maria Morahemi 1
  • Sepideh Qatnian 2
  • Zohreh Afsharmand 3
  • Zahra Chahar Baghi 3

1 Phd. student of Sports Management Department, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, School of Physical Education and Sports Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, School of Physical Education and Sports Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

چکیده [English]

The present research was designed and implemented with the aim of connecting the use of social media and human capital with the mediating role of human resources risk in the Ministry of Sports and Youth. The current research is a descriptive research which, from the point of view of the objective, is one of the applied researches that was carried out in the field. The current research method is a survey in terms of data collection method. The statistical population of the current research includes employees working in the Ministry of Sports and Youth (901 people) (sample 269 people based on Morgan's table). The sampling method was random and the questionnaires were distributed in person and virtually, and finally 248 correct questionnaires were returned. The index of KMO test measures the adequacy of sampling and the value of 0.79 was obtained for this test. In order to determine the objectives of the research, 3 standard questionnaires of human resource risk, media consumption and human capital were used. The reliability and validity of all three questionnaires were confirmed. Structural equation method was used to examine the data of this research. The entire process of research analysis was done in SPS version 24 and PLS version 4 software. The results of this research showed that media consumption (effect=0.697; t=10.622) and human resource risk (effect=0.299; t=3.878) have a significant effect on human capital. The results also showed that media consumption (effect=0.311; t=4.219) has a significant effect on human resource risk.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources
  • Employees
  • Internet
  • Risk Management