با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

4 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

10.30473/jsm.2024.72081.1898

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل هوش مصنوعی و مدیریت استراتژیک در آینده صنعت ورزش ایران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، پیمایشی و اکتشافی و رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون است. مشارکت‌کنندگان پژوهش 22 نفر از متخصصین و خبرگان در زمینه مدیریت استراتژیک و هوش مصنوعی و اساتید مدیریت ورزشی بودند که به‌صورت هدفمند ملاک‌مدار و تا رسیدن سازه‌های تحقیق به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و برای تحلیل داده‌ها ازروش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تعامل هوش مصنوعی و مدیریت استراتژیک در آینده صنعت ورزش ایران تحت تأثیر دو مضمون وجود هوش مصنوعی مرتبط با ورزش در ایران و بسترهای پذیرش هوش مصنوعی در مدیریت استراتژیک ورزش قرار دارد و جایگاه هوش مصنوعی در آینده مدیریت استراتژیک ورزش را می‌توان در چهار بعد جایگاه هوش مصنوعی در تحلیل و بررسی، جایگاه هوش مصنوعی در تشکیل استراتژی، جایگاه هوش مصنوعی در اجرای استراتژی و جایگاه هوش مصنوعی در ارزیابی و کنترل متصور شد. بنابراین اگر مدیران و مسئولین ورزش ایران مقدمات حضور هوش مصنوعی در ورزش و همچنین بسترهای پذیرش آن را فراهم کنند، هوش مصنوعی می‌تواند جایگاه بالایی در ابعاد مختلف مدیریت استراتژیک صنعت ورزش ایران داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The interaction of artificial intelligence and strategic management in the future of Iran's sports industry

نویسندگان [English]

  • ehsan piri ataie 1
  • mirhasan seyedameri 2
  • mohsen behnam 3
  • aboalfazl farahani 4

1 PhD student of sports management at Urmia University

2 Professor of sports management at Urmia University

3 Assistant Professor of Sports Management, Urmia University

4 Professor of sports management at Payam Noor University

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of investigating the interaction of artificial intelligence and strategic management in the future of Iran's sports industry. This research is applied, survey and exploratory and qualitative approach is based on thematic analysis. The participants of the research were 22 experts in the strategic management and artificial intelligence and professors of sports management who were selected in purposeful and criteria-oriented manner until the research structures reached the level of theoretical saturation. In this research, semi-structured interviews were used to collect information, and for data analysis, thematic analysis method was used with Attride-Stirling (2001) approach. The results of the research showed that the interaction of artificial intelligence and strategic management in the future of the Iran's sports industry is influenced by the two themes of the presence of artificial intelligence related to sports in Iran and the platforms for the adoption of artificial intelligence is in the strategic management of sports and the place of artificial intelligence in the future of strategic management of sports can be seen in four dimensions include the place of artificial intelligence in analysis and investigation, formation of strategy, implementation of strategy and evaluation and control were imagined. Therefore, if the managers and officials of the Iran's sports provide the preparations for the presence of artificial intelligence in the sports as well as the platforms for its adoption, then artificial intelligence can have a high position in the various aspects of the strategic management of Iran's sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • Strategic management
  • Future of sports