با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل. ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه ورزش بانوان دارند و این امر در صورتی محقق می‌شود که نگرش فرهنگی نسبت به زنان و ورزش بانوان در رسانه و جامعه حمایت شود، لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش رسانه‎ ها در گرایش زنان به ورزش و فعالیت‌بدنی می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی (شیوه کلایزی) انجام شد. افراد مشارکت‌کننده پژوهش شامل: اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی، مدیران ارشد صداوسیما در واحدهای استانی، فعالان رسانه‌ای در تلویزیون و رادیو، ورزشکاران حرفه‌ای در تیم‌های ملی، مربیان شاغل در ورزش بانوان و مدیران شاغل در ورزش بانوان می‌باشند. درنهایت تعداد 18 نفر از افراد ذکر شده به عنوان نمونه نهایی با روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس-گلوله برفی انتخاب شدند. با استناد به نتایج حاصل از پیشبرد مصاحبه‌ها؛ 58 مضمون فرعی در قالب 6 مضمون اصلی شامل؛ برابری جنسیتی، الگوسازی، ترویج ورزش، پشتیبانی، مدیریت و فرهنگ شناسایی شد. لذا پیشنهاد می‌شود شبکه‌های تخصصی ورزش با برنامه‌ریزی‌های مشخص، اقدام به ساخت برنامه‌ها، مستندات، گزارش‌های ورزشی در حیطه ورزش بانوان، باعث ترویج و ایجاد انگیزه در پرداختن به ورزش در نزد بانوان کشور شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of the Media in Women's Tendency Towards Sports and Physical Activity

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Moharramzadeh 1
  • Mohammad Zare Abandansari 2
  • Abolfazl Arij 3

1 Professor of sport Management, University of Mohaghegh Ardabili. Ardabil.Iran

2 PhD student in Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili

3 PhD candidate in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences university of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

The media has an important role in the development of women's sports and this can be achieved if the cultural attitude towards women and women's sports is supported in the media and society, so the purpose of this research is to investigate the role of the media in women's tendency towards sports and physical activity. The current research was conducted in terms of practical purpose and qualitative method using the descriptive phenomenology approach (colaizzi method), the participants of the research include: university faculty members in the sports management department, senior broadcasting managers in the provincial units, media activists in television and radio, there are professional athletes in national teams, coaches working in women's sports and managers working in women's sports. Finally, 18 of the mentioned people were selected as the final sample with the purposeful and accessible snowball sampling method. Based on the results of the interviews; 58 sub-themes in the form of 6 main themes including; Gender equality, role modeling, sports promotion, support, management and culture were identified. Therefore, it is suggested that specialized sports networks, with specific plans, make programs, documents, sports reports in the field of women's sports, to promote and create motivation to engage in sports among the women of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports culture
  • gender equality
  • television programs
  • management