با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد مجلسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.30473/jsm.2024.67598.1750

چکیده

هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر توانایی هوش تجاری بر عملکرد استارت آپ ها با نقش میانجی یادگیری شبکه اجتماعی و نوآوری در صنعت ورزش کشور می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) بود. نمونه آمار به روش کل شمار انتخاب می شود بنابراین مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران نمونه آماری را تشکیل داد. از پرسشنامه های هوش تجاری تام و الیویرا (۲۰۱۶)، یادگیری شبکه اجتماعی هاسین (2009)، نوآوری وانگ و احمد (2004)، استارت آپ ها طالبی (1399) برای اندازه گیری متعیرهای تحقیق استفاده شد. برای مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 61/0 GOF= گزارش شد. نتایج تحقیق نشان داد که توانایی هوش تجاری بر توسعه عملکرد استارت آپ ها با نقش میانجی یادگیری شبکه اجتماعی و نوآوری در صنعت ورزش کشور تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of business intelligence ability on the performance development of start-ups with the mediating role of social network learning and innovation in the country’s sports industry

نویسندگان [English]

  • neda ansari 1
  • majid khorvash 2
  • ELHAM Moshkelgosha, 3

1 Ph.D. Student, Department of physical education and sport science, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor,, Department of physical education and sport science, Majlesi Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Department of physical education and sport science, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effect of business intelligence ability on the performance of start-ups with the mediating role of social network learning and innovation in the country's sports industry. The statistical population of the study included managers of Iranian sports equipment manufacturing companies, according to the statistics announced through the official website of the Ministry of Industry, Mining and Trade of the country, 255 people (236 men and 19 women). The statistical sample is selected by the total number method, so the managers of Iranian sports equipment manufacturing companies formed the statistical sample. Tom and Oliveira's (2016) business intelligence questionnaires, Hasin's (2009) social network learning, Wang and Ahmed's (2004) innovation, Talebi's start-ups (2019) were used to measure the research variables. For structural equation modeling, SPS version 23 and PLS version 2 software were used. The fit index of the model was reported as GOF=0.61. The results of the research showed that the ability of business intelligence has an effect on the development of the performance of start-ups with the mediating role of social network learning and innovation in the country's sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business intelligence ability,'
  • startup performance'
  • , social network learning,'
  • innovation