با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

چکیده:

هدف این مطالعه ارائه مدل توسعه ورزش حرفه ای از طریق رسانه‌‌های دیجیتال بود. چارچوب روشناختی مورد استفاده برای این پژوهش نظریه داده بنیاد رهیافت ظاهر شونده است. مشارکت‌‌کنندگان این پژوهش را کارشناسان رسانه، کارشناسان ورزش و اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی دارای اثر پژوهشی در حوزه رسانه و ورزش تشکیل می‌‌دادند. روش نمونه‌‌گیری هدفمند و استراتژی آن از نوع گلوله‌‌برفی بود و جمعاً 22 مصاحبه انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها سه مرحله یعنی کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. نتایج حال از این است که نقش رسانه های دیجیتال در توسعه ورزش حرفه ای، شامل 50 مفهوم، 16 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی است که از ارتباط مفهومی میان آنها مقوله هسته با عنوان «هم افزایی رسانه و صنعت ورزش» حاصل شده است. براین اساس هم افزایی رسانه و صنعت ورزش یعنی همکاری و همبستگی بین صنعت ورزش و رسانه که به موجب آن ورزش حرفه ای توسعه پیدا می کند، تحت تأثیر کارکردها و ویژگی های منحصری به فردی است که رسانه های دیجیتال دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a model for the development of professional sports through digital media

نویسندگان [English]

  • seyed afshin mousavi 1
  • mahdi kohandel 2
  • Seyed Nemat Khalifeh 3
  • Hossein Abdolmaleki 3

1 PHD Student in Sports Management,, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

2 Associate Prof. Department of Sports Management Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Assistant Prof. Department of Sports Management Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

چکیده [English]

Abstract:

The aim of this study was to present a model of professional sports development through digital media. The metacognitive framework used for this research is the data theory of the emergent approach. The participants of this research were media experts, sports experts and sports management university professors with research results in the field of media and sports. The purposeful sampling method and its strategy was snowball type and a total of 22 interviews were conducted. The data collection tool was a semi-structured interview. To check the validity and reliability of the results, the strategies of believability, transferability, verifiability, process audit study and intra-subject agreement of two coders were used. In order to analyze the data, three stages were done, i.e. open, selective and theoretical coding. The current results are that the role of digital media in the development of professional sports includes 50 concepts, 16 subcategories and 3 main categories, and the core category titled "Synergy of media and sports industry" is obtained from the conceptual connection between them. Therefore, the synergy of the media and the sports industry means the cooperation and solidarity between the sports industry and the media through which professional sports develop, influenced by the unique functions and features of digital media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: sports development
  • sports industry
  • digital media
  • foundation data theory
  • professional sports