با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 استاد تمام مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر ویژگی‌های صفحات اینستاگرامی تناسب‌اندام و مربیان آنها بر تجربه جریان، رضایت و نیت ‌رفتاری دنبال‌کنندگان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. تعداد 391 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان براساس روش نمونه‎گیری در دسترس به‎عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بود. نتایج نشان داد، ویژگی صفحات تناسب اندام در اینستاگرام به‌صورت مستقیم بر تجربه جریان (64/0)، رضایت (53/0)، همچنین ویژگی مربیان تناسب‌اندام به‎صورت مستقیم بر رضایت (44/0) و تجربه جریان (47/0) تأثیر مثبت و معناداری دارند. در نهایت، نتایج حاکی از این است ویژگی صفحات تناسب‌اندام به‌صورت غیرمستقم بر نیات رفتاری دنبال‌کنندگان از طریق میانجیگری تجربه جریان با ضریب (33/0)، میانجیگری تجربه جریان و رضایت‌ دنبال‌کنندگان با ضریب (12/0) و ویژگی مربیان تناسب‌اندام نیز به‌صورت غیرمستقیم بر نیات رفتاری دنبال‌کنندگان از طریق میانجیگری رضایت دنبال‌کنندگان با ضریب (22/0)، میانجیگری تجربه جریان ورضایت دنبال‌کنندگان با ضریب (12/0) نیز اثر مثبت و معناداری می‌گذارند. می‎توان بیان داشت صفحات و مربیان فعال تناسب‌اندام در اینستاگرام می‎بایست اقدام به تدوین استراتژی تولید و به اشتراک‎گذاری محتوا کرده تا زمینه جریان و همچنین بستر رضایت و بروز نیات رفتاری مثبت از سوی دنبال‎کنندگان در اینستاگرام را فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the effect of features of pages and fitness trainers on Instagram on behavioral intention with the mediating role of flow experience and followers' satisfaction

نویسندگان [English]

  • Elham Fatahi 1
  • Saeid Sadegehi Burojerdi 2
  • Abed Mahmoudian 3

1 M.Sc.of Sport Management, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.

2 Full professor in sport management, Faculty of physical Education and sport sciences, Kordestan University, Kordestan, Iran

3 Ph.D in Sport Management, University of Kurdistan

چکیده [English]

Abestract: The present study was conducted with the aim of identifying the effect of the characteristics of fitness Instagram pages and their trainers on the flow experience, satisfaction and behavioral intention of followers. The present research method is descriptive and correlational. 391 students of Kurdistan University were selected as a statistical sample based on available sampling method. The measuring instrument was a questionnaire. The results showed that the characteristics of fitness pages on Instagram directly affect the flow experience (0.64), satisfaction (0.53), and the characteristics of fitness trainers directly affect the satisfaction (0.44) and flow experience (0.47). ) have a positive and significant effect. In addition, flow experience on followers' satisfaction (0.39), flow experience on followers' behavioral intentions (0.51), followers' satisfaction on their behavioral intentions (0.50), and have a positive and significant effect. Finally, the results indicate that the characteristics of fitness pages indirectly affect followers' behavioral intentions through the mediation of flow experience with a coefficient of (0.33), the mediation of flow experience and followers' satisfaction with a coefficient of (0.12) and the characteristics of fitness trainers indirectly. Followers' behavioral intentions through mediation of followers' satisfaction with coefficient (0.22), mediation of flow experience and followers' satisfaction with coefficient (0.12) also have a positive and significant effect. It can be said that active fitness trainers and pages on Instagram,

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media
  • followers
  • fitness
  • sports industry