مرتضی رضایی صوفی؛ علی اکبر خاصه؛ علی خاصه
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 49-62
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است تا با استفاده از فنون علمسنجی، جایگاه مطالعات علوم ورزشی ایران از سال 2000 تا 2016 را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع مطالعات علمسنجی است. جامعه پژوهش را تولیدات علمی ایران در حوزه ی علوم ورزشی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی تشکیل میدهد. نتایج بررسی نشان داد که تولید علمی علوم ورزشی ایران در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی در فاصله زمانی 2016-2000 تعداد 615 مدرک است. در بازه زمانی مذکور، Rahnama N پر تولیدترین پژوهشگر، Sadeghi H پر استنادترین پژوهشگر و Sadeghi H دارای بیشترین شاخص اچ بودهاند. پژوهشگران تربیتبدنی ایران بیشترین همکاری را با همتایان خود در کشورهای ایالاتمتحده، کانادا و انگلستان داشتهاند. همچنین واژههای Exercise، Training و Muscle بهعنوان پربسامدترین واژگان در پژوهشهای علوم ورزشی ایران بودهاند. بهطورکلی، تولیدات علمی پژوهشگران علوم ورزشی ایران از سال 2000 تاکنون روندی رو به رشد داشته است. همچنین تحلیل محتوای پژوهشهای علوم ورزشی نشان داد که غالب مقالات در خصوص تأثیر تمرین بر سیستم های مختلف بدن، مباحث توانبخشی و همچنین تجزیهوتحلیل حرکتی است.
شیرین زردشتیان؛ همایون عباسی؛ سعید خانمرادی
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 41-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثر سواد رسانهای بر قابلیتهای کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان رشته علوم ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ورزشی کرمانشاه (دانشگاه رازی، دانشگاه آزاد و پیام نور) بود (1000 نفر). از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب استفاده شد و 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامههای محقق ساخته سواد رسانهای و سواداطلاعاتی و پرسشنامه استاندارد قابلیتهای کارآفرینی زندی (1392) است. پایایی و روایی پرسشنامههای مذکور از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم با نرمافزار لیزرل و مقدار CR و AVE موردبررسی قرار گرفت و آزمون فرضیههای تحقیق بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) در دو حالت تخمین استاندارد و اعداد معناداری انجام شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای بر سواد اطلاعاتی اثر مستقیم، مثبت و معنیداری دارد. همچنین سواد رسانه بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسک پذیری و تحمل ابهام اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد و سواد اطلاعاتی بر تمامی قابلیتهای کارآفرینی اثر مستقیم مثبت و معنیداری دارد. درنهایت سواد رسانهای از طریق متغیر میانجی سواد اطلاعاتی بر توفیق طلبی، گرایش به خلاقیت، ریسکپذیری و تحمل ابهام اثر غیرمستقیم مثبت و معنیداری دارد. دانشجویان علوم روزشی باید سواد اطلاعاتی خود را با بهکارگیری سواد رسانهای ارتقا دهند و بدین شکل باعث بالا رفتن قابلیتهای کارآفرینی خود شوند.
سروش فرهادی فر؛ حمید قاسمی؛ رضا صابونچی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 10-18
چکیده
هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های مربوط به کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری وفناوری های اطلاعاتی وارتباطی درتربیت بدنی وعلوم ورزشی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کمی و کیفی) از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه (کتابهای کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی) به تعداد حدود 6 مورد از روش کل شمار استفاده شد. در بخش مصاحبه با اساتید، 6 نفر از مولفان یا مترجمان نخبه از کتب مربوطه و در بخش مصاحبه با دانشجویان، 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدفمند و 6 نفر به تعداد کتاب ها بود. برای تحلیل محتوا از برگه کدگذاری و دستورالعمل کدگذاری و همچنین از سوالات نیمه ساختاریافته برای مصاحبه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل محتوا از جدول فراوانی ها و آزمون کای سکوئر و پی اسکات و در بخش مصاحبه و کیفی از تجزیه و تحلیل کیفی استفاده گردید. باتوجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که کتب کاربرد های نرم افزارهای کامپیوتری و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از دیدگاه اساتید ودانشجویان رشته تربیت بدنی از بعد محتوایی، ساختاری و صوری به طور معنیداری نامناسب است.