مهارت های ارتباطی در ورزش
امیرحسین لباف؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای استخراج شده از متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری دادهها، سه تم اصلی شامل فرصتهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دستهبندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دستهبندی شدند. پیشنهاد میشود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها دورههای کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه بر آن، سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.
رسانه های ورزشی
سپیده یحیوی؛ مجتبی احمدی؛ امیر دانا؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بازشناسی نقش رسانههای تعاملی در چارچوب عدالت اجتماعی سازمانهای ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی در گرایشهای مدیریت ورزشی، رسانه ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و روانشناسی ورزشی (اساتیدی که حداقل 2 الی 3 کار پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش داشتهاند) و مدیران سازمانهای ورزشی نظیر وزارت و ادارات ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند (16 نفر). ملاک اتمام مصاحبهها رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده مدل پژوهش شامل 6 مضمون فراگیر، 14 مضمون سازمان دهنده و 42 مضمون پایه بود. شبکه مضامین شناسایی شده، یک مدل چندسطحی از روابط بین رسانههای تعاملی و عدالت اجتماعی را نشان میدهد که در آن آموزش و فناوری بهعنوان زیربنای مدل عمل کرده، شفافیت رسانهای بهعنوان یک واسطه کلیدی ایفای نقش میکند، عدالت اجتماعی بهعنوان هدف نهایی دنبال میشود، و شایستهسالاری به همراه حمایت عمومی این اهداف را تقویت میکنند. در نهایت، این مدل بر گسترش فرهنگ عدالت اجتماعی تأثیر میگذارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که سازمانهای ورزشی باید بهصورت دورهای نیازهای آموزشی کارکنان خود را ارزیابی کنند و برنامههای آموزشی و فناوری مناسب ارائه دهند. همچنین سازمانها باید از رسانههای نوین برای بهینهسازی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی و افزایش کارایی استفاده کنند.
رسانه های ورزشی
مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه گردشگری ورزشی بودند (23 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 4 مضمون سازماندهنده (انگیزشی، آموزشی، اطلاعرسانی و فرهنگسازی) و 22 مضمون پایه بهعنوان ابعاد نقش رسانهها در سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص شد که مضمون سازماندهنده انگیزشی و اطلاعرسانی، از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانههای ورزشی باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند.
سیده فاطمه رضوانی؛ سعادت الله صالحی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 36-41
چکیده
هدف از این تحقیق ارزیابی نقشهای چهارگانه برنامه تلویزیونی نود از دیدگاه مردم شهر اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش شامل مردم شهر اصفهان است که به تماشای برنامه نود میپردازند. طبق جدول مورگان و از طریق نمونه گیری هدفمند 384 نفر از شهروندان اصفهانی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق برای اندازه گیری نقش های ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارزیابی نقشهای چهارگانه برنامه تلویزیونی نود از دیدگاه مردم شهر اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش شامل مردم شهر اصفهان است که به تماشای برنامه نود میپردازند. طبق جدول مورگان و از طریق نمونه گیری هدفمند 384 نفر از شهروندان اصفهانی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق برای اندازه گیری نقش های چهارگانه برنامه تلویزیونی نود از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. این پرسش نامه شامل 42 سوال در 4 مؤلفه اطلاع رسانی، آموزشی، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی است. روایی صوری و محتوای با استفاده از نظر صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و در یک مطالعه مقدماتی روی 30 نفر از جامعه آماری، پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 0.90 بدست آمد. در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (آلفای کرونباخ، t تک نمونه ای، t مستقل و پیرسون) با استفاده از نرم افزارSPSS در سطح معناداری 0.05>p استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که بیشترین میانگین در بین متغیرها مربوط به فرهنگ سازی و سپس به ترتیب مربوط به نقش آموزش، اطلاع رسانی و مشارکت اجتماعی است و بین نقش های چهارگانه برنامه نود همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، وضعیت مشاهده شده نقش های چهارگانه برنامه تلویزیونی نود تفاوت معناداری با وضعیت مورد انتظار دارد و نشان می دهد که برنامه نود توانسته است نقش های خود را در قبال جامعه به خوبی انجام دهد و توجه بینندگان خود را جلب نماید. علاوه براین، بین نقش های مشارکت اجتماعی، نقش آموزش و نقش فرهنگ سازی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد. با این حال، بین نقش اطلاع رسانی بر اساس جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد.
حسین عیدی؛ رسول آزادی؛ جواد خسروی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 42-50
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی شده مرادی و همکاران (1390) استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ ( 79/0=α) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه هر سه گروه فرهنگ سازی بالاترین میانگین و آموزش پایین ترین میانگین را در توسعۀ ورزش همگانی داشت. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاه سه گروه درمورد کارکردهای رسانه های جمعی در توسعۀ ورزش همگانی وجود نداشت. نتیجه گیری میشود که تمرکز هیات ورزش همگانی، اداره ورزش و جوانان بر فرهنگ سازی ورزش همگانی، آموزش، اطلاع رسانی و مشارکت اجتماعی به مثابه مهمترین کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی شهر کرمانشاه باشند.