اعتبار سنجی ابزار تحقیق
رامین ایرجی نقندر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل کشور ایران تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 634 پرسشنامه به شیوه نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی رائو و هان (2021) که مشتمل بر 27 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون ضریب آلفای کرونباخ، t تک نمونه ای، ضریب امگا مکدونالد و ضریب تتا در نرم افزار SPSS، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون کجی و کشیدگی داده ها در نرم افزار Stata و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (963/0=θ، 959/0=Ω، 951/0=α) می باشد. نتایج نشان داد شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی توسط چهار مؤلفه مهارت ارتباطی، نفوذ، اعتبار و تجربه وتخصص قابل اندازه گیری است. همچنین روایی همگرا و واگرا و شاخص های برازندگی الگو مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت پیشنهاد می شود از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی که مقیاسی قابل اطمینان و معتبری بوده برای ارزشیابی عوامل شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده نمود و نتایج پایا و باثباتی هم به دست آورد.