رسانه های ورزشی
سارا کشکر
چکیده
همسویی سیاستهای رسانه ای با عملکرد رسانه های جمعی در پوشش دادن ورزش بانوان، بر توسعه و بهبود کیفیت آن نقش دارد. روش انجام این تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی گزارشها و اخبار رسانه ای مبتنی بر مصاحبه با مسئولین ورزش کشور با بهره برداری از روش تحلیل مضمون استفاده شد و بر این اساس تعداد 83 گزارش رسانه ...
بیشتر
همسویی سیاستهای رسانه ای با عملکرد رسانه های جمعی در پوشش دادن ورزش بانوان، بر توسعه و بهبود کیفیت آن نقش دارد. روش انجام این تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی گزارشها و اخبار رسانه ای مبتنی بر مصاحبه با مسئولین ورزش کشور با بهره برداری از روش تحلیل مضمون استفاده شد و بر این اساس تعداد 83 گزارش رسانه ای تحلیل شد. برای بررسی عملکرد رسانه های جمعی در حوزه ورزش بانوان از ورزشکاران شرکت کننده در 5 لیگ برتر رشته های مختلف بهره برداری شد (1920=n). روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای با انتخاب در دسترس نمونه ها بود. یافته ها نشان داد که توصیه های سیاستی مسئولین ورزش کشور برای پوشش رسانه ای ورزش بانوان شامل سه مقوله بازاریابی، نمایش رویدادهای ورزشی بانوان و ترویج فرهنگ ورزش بانوان بود و نتایج بخش کمی نشان داد که عملکرد رسانه های جمعی بر برنامه های گفتگو محور با ورزشکاران زن، ارتباط با متخصصان ورزش، لزوم استفاده از امکانات با کیفیت رسانه ای، اطلاع رسانی، توجه به جنبه های تجاری ورزش زنان، کم توجهی به ورزش بانوان و حضور ورزشکاران در برنامه های فرهنگی-اجتماعی تمرکز داشت. همچنین از بین مؤلفه های چهارگانه ورزش، توجه رسانه ها بر ورزش قهرمانی بیش از سایر مؤلفه ها بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین سیاستهای توصیه ای مسئولین ورزش کشور و عملکرد رسانه های جمعی در حوزه ورزش بانوان همسویی مطلوبی وجود ندارد.