روابط بین الملل در ورزش
حسین محمدی جامع؛ شهاب بهرامی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین الگوی کسب وجهه بینالمللی از طریق موفقیت های ورزشی بود. رویکرد پژوهش کیفی و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان علمی و اجرایی آگاه به موضوع بود که از طریق مصاحبه های عمیق به شکل هدفمند و به روش گلوله برفی با 12 نفر به اشباع نظری منجر شد. روایی و اعتبار مصاحبه ها توسط مصاحبهشوندگان مورد بررسی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین الگوی کسب وجهه بینالمللی از طریق موفقیت های ورزشی بود. رویکرد پژوهش کیفی و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان علمی و اجرایی آگاه به موضوع بود که از طریق مصاحبه های عمیق به شکل هدفمند و به روش گلوله برفی با 12 نفر به اشباع نظری منجر شد. روایی و اعتبار مصاحبه ها توسط مصاحبهشوندگان مورد بررسی و تایید قرار گرفت و برای پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که پایایی بالا در کدگذاری ها وجود داشت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که با توجه به کد گذاری انتخابی، شرایط علی (عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات والزامات مدیریتی)، شرایط زمینه ای (مشارکت بین المللی، رسانه ها، توسعه ورزش، حمایت های دولت)، شرایط مداخله گر (عوامل محیطی و نهادها و قوانین) راهبردها (حمایت اقتصادی، سیاستهای مدیریتی، رویکرد علمی، فرهنگ سازی، آموزش و پژوهش، توجه ویژه به ورزش بانوان و حمایت سیاسی- رسانهای) و پیامدها (اعتبار و منزلت بین المللی، وحدت ملی، برجسته شدن ورزشکاران و مربیان در سطح بین المللی)، خروجی کسب وجهه بین المللی از طریق موفقیت های ورزشی بود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سیاستگذاران ورزشی بر نقش و جایگاه موفقیت های بین المللی بر کسب پرستیژ بین المللی توجه ویژه ای داشته باشند.