زینب امرایی؛ شهاب بهرامی؛ دکتر ابوالفضل فراهانی؛ منوچهر ططری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای چند مرحلهای و به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی (الوانی و سیدنقی، 1380)، کیفیت خدمات (کمالی، 1396) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تجاری استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات تأثیر معناداری دارد. در نهایت اثر سرمایه اجتماعی بر عملکرد تجاری با نفش میانجی کیفیت خدمات معنادار بود. با تواجه به نتایج میتوان گفت که، هرچه میزان سرمایه اجتماعی بیشتر باشد میزان کیفیت خدمات و در نتیجه عملکرد تجاری این اماکن افزایش خواهد یافت.