رسانه های ورزشی
محمدحسن فردوسی؛ سید رضا موسوی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، فضای مجازی و غیره دنبال میکردند. بهمنظور تعیین نمونه آماری تحقیق، از روش غیر تصادفی در دسترس استفاده شد و 250 پرسشنامه بین تمامی مخاطبین توزیع شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای بررسی سواد رسانهای از پرسشنامه سواد رسانهای تامن (1995) با 59 گویه و برای سنجش سواد بدنی از پرسشنامه استاندارد سواد بدنی سام و همکاران (2016) شامل 9 گویه استفاده شد. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی، به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها، آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که ضرایب بالای 0.7 به دست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ سواد رسانهای بر سواد بدنی و ابعاد آن شامل درک و دانش مخاطبان، احساس خود و اعتماد به خود و همچنین خودبیانگری و ارتباط با دیگران تأثیر معنیداری دارد. رسانهها با توجه به نقش آموزشی که دارند میتوانند سبب ترویج فعالیتهای ورزشی و بدنی در میان مخاطبان شده تا نسبت به فعالیتهای بدنی آگاهی بیشتری یابند.