مهارت های ارتباطی در ورزش
ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران بود. روش پژوهش، ترکیبی، اکتشافی و متوالی (کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیاء که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند، کارشناسان اینترنت اشیاء در مرکز آیوتیک ایران و برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را داشتند، بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی و تکنیک اشباع نظری به نمونهگیری در بخش کیفی اقدام شد (20 نفر). برای تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمّی این پژوهش، همان بخش قبلی (50 نفر) با نمونهگیری تمامشمار بود. برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمّی از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالهای آن تقسیم شد. این پرسشنامه شامل 59 گویه و در قالب شش مؤلفه اصلی بهصورت پنج گزینهای لیکرت (خیلی زیاد=5 امتیاز تا خیلی کم=1 امتیاز) بود. در بخش کیفی پژوهش مشخص شد که مقولهها در قالب 59 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ششگانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمّی نیز مشخص شد که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. استفاده از اینترنت اشیاء با توجه به مزایای بسیاری که دارد، برای رشد صنعت گردشگری ورزشی کشور بسیار مفید و ضروری است؛ ازاینرو پیشنهاد میشود مدیران گردشگری ورزشی کشور از تکنیکهای اینترنت اشیاء استفاده کنند.
احمد رضا ظهرابی؛ جواد کریمی؛ امیر محبی
چکیده
هدف پژوهش، تبیین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران؛ رویکرد توسعه پایدار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جهت وزندهی معیارها و گزینهها از روش تحلیل سلسلهمراتبی در نرمافزار اکسپرت چویس استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آشنا با فناوری اینترنت اشیاء است که سابقه ...
بیشتر
هدف پژوهش، تبیین کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران؛ رویکرد توسعه پایدار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش اجرا، توصیفی - پیمایشی است. جهت وزندهی معیارها و گزینهها از روش تحلیل سلسلهمراتبی در نرمافزار اکسپرت چویس استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آشنا با فناوری اینترنت اشیاء است که سابقه همکاری تجاری، ارائه خدمات یا مشاوره به مراکز ورزشی، استادیومها و باشگاهها در زمینه استفاده از فناوریهای نوین را داشتند، که 15 نفر از جامعه فوق بهصورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل سلسلهمراتبی نشان میدهد که در بین کاربردهای فناوری اینترنت اشیاء در صنعت ورزش ایران بر اساس شاخصهای توسعه پایدار، به ترتیب: ایمنی ورزشکاران با وزن نسبی (0/284)، ارزیابی عملکرد ورزشکاران با وزن نسبی (0/270)، تسهیل آموزش با وزن نسبی (0/207)، پیشرفت داوری در ورزش با وزن نسبی (0/148) و مشارکت و تعامل با هواداران با وزن نسبی (0/091)، بیشترین اهمیت را دارند. لذا در راستای توسعه پایدار صنعت ورزش از طریق اینترنت اشیاء باید به این عوامل توجه بسیاری داشت. چراکه استفاده از اینترنت اشیاء پیامدهای بسیار مطلوبی را بهجای خواهد گذاشت.