زینب امرایی؛ شهاب بهرامی؛ دکتر ابوالفضل فراهانی؛ منوچهر ططری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای چند مرحلهای و به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی (الوانی و سیدنقی، 1380)، کیفیت خدمات (کمالی، 1396) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تجاری استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات تأثیر معناداری دارد. در نهایت اثر سرمایه اجتماعی بر عملکرد تجاری با نفش میانجی کیفیت خدمات معنادار بود. با تواجه به نتایج میتوان گفت که، هرچه میزان سرمایه اجتماعی بیشتر باشد میزان کیفیت خدمات و در نتیجه عملکرد تجاری این اماکن افزایش خواهد یافت.
مهارت های ارتباطی در ورزش
مجتبی قربانی آسیابر؛ حمید قاسمی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی مدل جامعه برند(ورزشی) بهعنوان ابزاری برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در مدیریت و با روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد.
بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش در مرحله اول جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی و در مرحله دوم، جمعآوری و تحلیل دادههای کمی صورت گرفت، جامعه موردبررسی این تحقیق در بخش کیفی مشتمل ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی مدل جامعه برند(ورزشی) بهعنوان ابزاری برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در مدیریت و با روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد.
بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش در مرحله اول جمعآوری و تحلیل دادههای کیفی و در مرحله دوم، جمعآوری و تحلیل دادههای کمی صورت گرفت، جامعه موردبررسی این تحقیق در بخش کیفی مشتمل بر 15 نفر از صاحبنظران و نخبگان و در بخش کمی 326 نفر از پژوهشگران تحصیلات تکمیلی شاخه مدیریت ورزشی (برندینگ) دانشگاهها و مؤسسات علمی سراسر کشور با توزیع جغرافیایی (منطقهای) در بین سال1402-1401 انجامشده است. برای جمعآوری دادهها از روش کدگذاری برای رسیدن به یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق مدل یابی معادله ساختاری مبتنی بر کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که بین دانش برند، رضایت از برند، شناسایی برند، وفاداری به برند، تصویر برند با جامعه برند رابطه معناداری دارد و روابط، ارزشها، اعتماد و تعهد با سرمایه اجتماعی رابطه معناداری دارد و همچنین بین جامعه برند و سرمایه اجتماعی یک رابطه قوی برقرار است.
بنابراین نتیجه میگیریم که مدل جامعه برند بهعنوان ابزاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی در مدیریت، یک رویکرد نوین و کارآمد است که در جهت بهبود عملکرد سازمانها و ارزشآفرینی برای جامعه موردنظر، تأثیر قابلتوجهی دارد. با استفاده از مدل جامعه برند، سازمانها قادر خواهند بود تا هویت، ارزشها و تصویر عمومی خود را بهبود داده و ارتباطات مؤثری را با مشتریان خود برقرار کنند.
میرهادی موذن جمشیدی؛ نرجس حق پرست کنارسری
چکیده
شور و شوق نیروی انسانی در کار یکی از مهمترین دلایل افزایش بهرهوری سازمانها محسوب میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش تعدیل گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی روزنامه نگاران با حضور غیر مولّد و اشتیاق شغلی آنان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش از نوع توصیفی همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات ...
بیشتر
شور و شوق نیروی انسانی در کار یکی از مهمترین دلایل افزایش بهرهوری سازمانها محسوب میشود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش تعدیل گری سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی روزنامه نگاران با حضور غیر مولّد و اشتیاق شغلی آنان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ روش از نوع توصیفی همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق، خبرنگاران و روزنامه نگاران شاغل در نشریات و روزنامههای ورزشی فعال کشور بودند و حجم نمونه با توجه به قاعده هنسلر و همکاران ( 2009)، 90 نفر مشخص گردید که به جهت اطمینان بیشتر، پرسشنامه های الکترونیکی با استفاده هم زمان از دو روش نمونه گیری در دسترس و گلوله برفی برای 124 نفر از آنها ارسال شده و نهایتاً تعداد 107 عدد از پرسشنامه های تکمیل شده جمع آوری شد. برای آزمون فرضیهها، از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار smart-pls استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، سبک دلبستگی ایمن با اشتیاق شغلی و سبک دلبستگی نا ایمن با حضور غیر مولّد رابطه معنا داری داشته و سرمایه اجتماعی در رابطه بین سبک دلبستگی خبرنگاران و روزنامه نگاران ورزشی با اشتیاق شغلی و حضور غیرمولّد آنان نقش تعدیل گری دارد.
رسول نظری؛ فرزاد موسی زاده
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 15-28
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پرسشنامه مهارتهای روانی سالملا (2001)، توانمند مهارتهای ارتباطی بارثون جی (1990) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (1999) با پایایی (85/0, 86/0, 87/0=α) استفاده شد. ده نفر از اساتید تربیتبدنی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی در مورد روایی صوری و محتوایی نظرات خویش را اظهار نمایند. کلیه دادهها با استفاده از بسته نرمافزار آماری علوم اجتماعی نسخه 19 و نرمافزار لیزرل نسخه 54/8 تحلیل شد. تحلیل مسیر ارائه الگوی رابطه اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی حاکی از مناسب بودن مدل است. بر اساس مدل رگرسیونی، ارتباط بین مؤلفههای مهارتهای روانی شامل مهارتهای پایه، روانتنی و شناختی قابلیت پیشبینی مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی رادارند. بهطورکلی، میتوان عنوان نمود که مدیران ارشد سازمانهای ورزشی میبایست احساس اطمینان خاطر و مفید بودن آنها که از مؤلفههای سرمایه اجتماعی بوده تقویت گردد و مهارتهای روانی آنها نیز رشد بیشتری داشته باشد.