پریسا جافری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کمی و روند مقالات چاپ شده حوزه رسانه در ورزش در نشریات علمی ایران بود. بدین منظور، تمامی مقالات چاپ شده در نشریات علمی مدیریت ورزشی و پایگاه اطلاعات علمی (جهاد دانشگاهی ایران) مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 51 مقاله در زمینه رسانه های ورزشی به چاپ رسیده بود. ابزار مورد استفاده چک لیست کدکذاری شده از محتوای مقالات بود که جهت روایی آن از متخصصان مدیریت ورزشی و برای اطمینان از پایایی آن از دو کدگذار استفاده شد و بعد از توافق نهایی، تجزیه و تحلیل روی آن ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام گرفت. یافته ها نشان داد در سال 1398 بیشترین مقالات در این حوزه چاپ شده (37/25 درصد) است و بیشتر تحقیقات با رویکرد کاربردی انجام گرفته است (82/35 درصد)، روش تحقیق بیشتر مقالات نیز به صورت کمی و پیمایشی (64/7 درصد) بود و اکثر مقالات با روشهای آماری مقایسهای و تی (16/66 درصد) انجام شدهاند. اکثر نویسندگان از متخصصان دانشگاهی بودند (21/5 درصد) و تلویزیون بیشترین حوزه تحقیقاتی در رسانه ها (31/37 درصد) را داشت. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه و ورزش با توجه به نوع رسانه و بین تعداد مقالات چاپ شده در حوزه رسانه ورزشی با توجه به روش های تجزیه و تحلیل داده ها، تفاوت معنی داری وجود دارد که گستردگی موضوع رسانه در ورزش را نشان می دهد.
معصومه حسینی؛ نازنین قاسمی
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی مقایسة سواد رسانهای در متخصصان گرایشهای تربیت بدنی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 75 نفر از متخصصان تربیت بدنی شهرستان بیرجند بود که نمونه آماری به صورت کلشمار و تعداد 15 نفر از هر گرایش تربیت بدنی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه اطلاعات ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی مقایسة سواد رسانهای در متخصصان گرایشهای تربیت بدنی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 75 نفر از متخصصان تربیت بدنی شهرستان بیرجند بود که نمونه آماری به صورت کلشمار و تعداد 15 نفر از هر گرایش تربیت بدنی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه محققساخته سواد رسانهای استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و آزمونT مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متخصصان تربیتبدنی در گرایشهای مختلف در سواد رسانهای تفاوت معناداری وجود ندارد. لزوم بهره بردن از سواد رسانه با توجه به مقتضیات زمان حال برای کلیه متخصصین ضروری بوده و نوعی مزیت رقابتی و برند شخصی برای فرد محسوب میگردد.