زینب امرایی؛ شهاب بهرامی؛ دکتر ابوالفضل فراهانی؛ منوچهر ططری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از جمله شبکه های ارتباطی بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی خصوصی با نقش میانجی کیفیت خدمات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مربیان و فارغ التحصیلان حوزه ورزشی فعال در باشگاههای ورزشی استانهای غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت خوشهای چند مرحلهای و به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی (الوانی و سیدنقی، 1380)، کیفیت خدمات (کمالی، 1396) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تجاری استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات بر عملکرد تجاری اماکن ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات تأثیر معناداری دارد. در نهایت اثر سرمایه اجتماعی بر عملکرد تجاری با نفش میانجی کیفیت خدمات معنادار بود. با تواجه به نتایج میتوان گفت که، هرچه میزان سرمایه اجتماعی بیشتر باشد میزان کیفیت خدمات و در نتیجه عملکرد تجاری این اماکن افزایش خواهد یافت.
اکبر جابری؛ فرزانه مظلومی سوینی
چکیده
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال ...
بیشتر
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال و پرسپولیس تهران در شهرآورد هشتاد و هشتم بوده که 428 نفر از آنها به عنوان نمونة آماری پژوهش به طور تصادفی در ورزشگاه آزادی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا، روایی صوری و روایی سازه تأیید گردید. از مدلسازی معادله ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (پی ال اس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که "وبکوال" دارای تأثیر مثبت و معناداری بر "رضایتمندی کاربران" و "تمایل به خرید مجدد" بلیت مسابقات فوتبال لیگ برتر بوده، و "رضایتمندی کاربران" نیز بر "تمایل به خرید مجدد" بلیت الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان زمینه ای مؤثر در راستای توسعة راهبردها و عملکرد باشگاه های ورزشی در فرایند فروش بلیت الکترونیک مورد توجّه قرار گیرد.