فرناز فروتن؛ اسماعیل شریفیان؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل توانمندسازی منابع انسانی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات کل ورزش و جوانان کشور طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی اجرا گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل کلیة کارکنان بخش فناوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائة مدل توانمندسازی منابع انسانی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات کل ورزش و جوانان کشور طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی اجرا گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل کلیة کارکنان بخش فناوری اطلاعات، کارکنان ارشد، مدیران و معاونان ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند که تعداد آنان حدود 640 نفر بود. بر اساس جدول حجم نمونة مورگان، تعداد 242 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. به منظور تحلیل یافتههای پژوهش حاضر از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و همچنین استفاده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای پیالاس استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل اندازهگیری حاکی از تأثیر غیرمعنادار زیرساخت فناوری بر توانمندسازی بود. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که محیط فناورانه بر توانمندسازی تأثیرمعناداری ندارد. نتایج حاصل از مدل اندازهگیری حاکی از تأثیر غیر معنادار در نظامهای اطلاعاتی بر توانمندسازی بود. نتایج حاصل از مدل اندازهگیری حاکی از تأثیر غیر معنادار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی بود.
وحید بخشعلی پور؛ سیاوش خداپرست سرشکه؛ مرتضی رضایی صوفی
چکیده
سازمانهای آموزشی کشور متناسب با رشد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دگرگونیهایی در فعالیتهای توانمندسازی نیروی انسانی خود میباشند؛ پژوهش حاضر نیز با هدف ارتباط بین میزان کاربست شاخصهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات با مولفههای توانمندسازی دبیران ورزش در وزارت آموزش و پرورش انجام شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی ...
بیشتر
سازمانهای آموزشی کشور متناسب با رشد تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دگرگونیهایی در فعالیتهای توانمندسازی نیروی انسانی خود میباشند؛ پژوهش حاضر نیز با هدف ارتباط بین میزان کاربست شاخصهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات با مولفههای توانمندسازی دبیران ورزش در وزارت آموزش و پرورش انجام شد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث ماهیت و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری را 118 دبیر ورزش در آموزش و پرورش استان گیلان تشکیل دادند. از دو پرسشنامه ترکیبی معتبر، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و سنجش مولفههای توانمندسازی با ضریب آلفای بالای 0/90 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری K-Sو آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای تعیین ارتباط متغیرها استفاده گردید. خروجی دادههای بدست آمده نشان می دهد که (69/49 درصد) را مردان و (30/51درصد) را زنان در این تحقیق تشکیل دادند و مولفه مسئولیت پذیری و خودمختاری به ترتیب با (4/811) و (3/791) دارای بیشترین و کمترین میانگین در بین متغیرها بودند. با توجه به نتایج تحقیق، تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات در توانمند نمودن معلمان ورزش نقش مهمی میتواند ایفا نمایند و استفاده از کلاسهای آموزشی توانمندسازی برای حیات مراکز آموزشی امری بدیهی به نظر میرسد.