معصومه کلاته سیفری؛ مسعود فریدونی
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 15-22
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیتهای رسانههای جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزی پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استفادهکنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که جهت نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر ابعاد فعالیتهای رسانههای جمعی بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزی پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استفادهکنندگان از مراکز ورزشی و تندرستی شهر تهران بودند که جهت نمونهگیری از روش خوشهای استفادهشده است. ابتدا شهر تهران به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیمبندی شد. سپس از هر یک از این مناطق پنجگانه 70 نفر بهصورت تصادفی (حجم نمونه آماری کل برابر با 350 نفر) انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فعالیت رسانههای جمعی از پرسشنامهی طراحیشده توسط مرادی (1390) و برای سنجش گرایش به ورزش همگانی از پرسشنامه طراحیشده توسط گروه پژوهش استفاده گردید. روایی صوری سؤالات توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تائید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان از پایایی قابلقبول برای سؤالات پژوهش داشت. در ادامه جهت بررسی سؤالات پژوهش از ضریب استاندارد و اعداد معناداری استفاده گردید که نتایج حاصل از این مدل نشانگر تأثیر فعالیتهای رسانههای جمعی و ابعاد آن بر گرایش به ورزش همگانی در شهر تهران داشت. شاخصهای برازندگی نیز نشان داد که مدل، با دادهها برازش نسبی و مناسبی دارد. درنتیجه با توجه به یافتههای حاصل از این مدل کارشناسان رسانهای و ورزشی میتوانند با نوآوری در برنامههای خود و ایجاد انگیزه، سطح مهارت و عملکرد ورزشی آحاد مختلف مردم را بهبود بخشند.