اکبر جابری؛ زکیه منزلی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرسواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة کمی، مقطعی و همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیرسواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة کمی، مقطعی و همبستگی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامهها، تعداد 388 پرسشنامه بصورت کامل و صحیح تکمیل و گردآوری گردید و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. یافتهها نشان داد که سواد رسانهای هم بر خودکنترلی (394/0=β) و هم بر سرمایه فرهنگی (399/0=β) هواداران فوتبال در فضای مجازی تاثیرگذار بوده است. همچنین، بخشی دیگر از یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر سرمایه فرهنگی بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی معنادار بوده (337/0=β) و از طرف دیگر، سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی تاثیر معناداری داشته است (221/0=β). مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
تبلیغات در ورزش
ارمان پرزیوند؛ اکبر جابری؛ کوروش قهرمان تبریزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نسبی بازاریابی شبکههای اجتماعی در نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی با میانجیگری پاسخ مشتری بود. این مطالعه یک پژوهش پیمایشی از انواع کاربردی بوده که بهشکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش را مشتریان کالاهای ورزشی شهر کرمان تشکیل دادهاند. 385 نفر از مشتریان بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه در روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها با اقتباس از سه پرسشنامه طراحی شد که شامل پرسشنامة بازاریابی شبکههای اجتماعی کیم و کو (2012)، پرسشنامة نگرش به مصرف کالای ایرانی بهمنی (2012) و پرسشنامة پاسخ مشتری گلشنی (2018) بودند. از روایی سازه، صوری و محتوا برای تأیید روایی ابزار و از آلفای کرونباخ جهت ارزیابی پایایی ابزار استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها از روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی شبکههای اجتماعی بر پاسخ مشتری و نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری داشته و پاسخ مشتری نیز بر نگرش به مصرف کالای ایرانی تأثیرگذار بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود بازاریابی شبکههای اجتماعی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی پاسخ مشتری بر نگرش به مصرف کالای ورزشی ایرانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. شاخصهای برازش نیز حاکی از روایی و برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
اکبر جابری؛ فرزانه مظلومی سوینی
چکیده
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال ...
بیشتر
با توجّه به اهمیت وبسایت ها به عنوان یک رسانة مدرن در فرایند فروش بلیت رویدادهای ورزشی، هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش وبکوال در رضایتمندی کاربران و تمایل به خرید مجدّد بلیت اینترنتی مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل هواداران استقلال و پرسپولیس تهران در شهرآورد هشتاد و هشتم بوده که 428 نفر از آنها به عنوان نمونة آماری پژوهش به طور تصادفی در ورزشگاه آزادی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا، روایی صوری و روایی سازه تأیید گردید. از مدلسازی معادله ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی (پی ال اس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که "وبکوال" دارای تأثیر مثبت و معناداری بر "رضایتمندی کاربران" و "تمایل به خرید مجدد" بلیت مسابقات فوتبال لیگ برتر بوده، و "رضایتمندی کاربران" نیز بر "تمایل به خرید مجدد" بلیت الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری داشته است. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان زمینه ای مؤثر در راستای توسعة راهبردها و عملکرد باشگاه های ورزشی در فرایند فروش بلیت الکترونیک مورد توجّه قرار گیرد.