رسانه های ورزشی
رزگار پورمعروف؛ علی افروزه؛ محمد پورکیانی
چکیده
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان ...
بیشتر
در مطالعه حاضر برای توضیح رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی از طریق اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده که در رسانههای اجتماعی با آن آشنا شده بودند، از مدل AIDA (توجه، علاقه، میل و قصد رفتاری) و TAM (مدل پذیرش فناوری) استفاده شد؛ بنابراین هدف پژوهش، تأثیر رسانههای اجتماعی بر فرایند بهکارگیری اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده توسط مشتریان محصولات ورزشی با تأکید بر مدل آیدا و مدل پذیرش فناوری بود. پژوهش حاضر از حیث ماهیت از دسته پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مشتریان محصولات ورزشی بودند که از طریق رسانههای اجتماعی با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا شده بودند و حداقل یکبار تجربه استفاده از اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده را برای خرید محصولات ورزشی داشتند. تعداد 384 مشارکتکننده بهصورت دردسترس از کاربرانی انتخاب شدند که از طریق شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) با اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده آشنا بودند و تجربه استفاده از برنامههای خرید واقعیت افزوده را داشتند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه مدل AIDA و TAM بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و سنجش اثربخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS4 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که توجه و علاقه بر باورهای رفتاری در مدل پذیرش فناوری تأثیر مثبت و معناداری میگذارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رسانههای اجتماعی بهعنوان یک عنصر بیرونی در فرایند پذیرش اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده عمل میکنند که با تأثیر مثبت بر نگرش کاربران به پذیرش فناوری جدید، نقشی واسطهای را در ایجاد میل به استفاده از پلیکیشنها را ترویج میکنند. تبلیغ اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده در شبکههای اجتماعی میتواند فرایند آشنایی تا بهکارگیری این اپلیکیشنها را تسهیل بخشد. شرکتهای تحقیق و توسعه در ایران میتوانند با اضافهکردن گزینههای متنوع ورزشی به منوی محصولات اپلیکیشنهای خرید واقعیت افزوده، توجه کاربران را به استفاده از این پلتفرمها سوق دهند.
حمید قاسمی؛ محمد پورکیانی؛ مهناز صباغ نوین
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 89-100
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت واحد روابط بینالملل فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب در سطح جهان بود. در این مطالعه با تأکید بر روابط بین الملل ساختار سازمانی، نیروی انسانی، درآمد، میزان مکاتبات و قوانین و مقررات این فدراسیونها با فدراسیون ایران مقایسه شد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (کمی و کیفی) و ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه وضعیت واحد روابط بینالملل فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی ایران با کشورهای منتخب در سطح جهان بود. در این مطالعه با تأکید بر روابط بین الملل ساختار سازمانی، نیروی انسانی، درآمد، میزان مکاتبات و قوانین و مقررات این فدراسیونها با فدراسیون ایران مقایسه شد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (کمی و کیفی) و ازنظر مسیر اجرا از روش پیمایشی و مصاحبه استفاده گردید. از میان تعداد 167 کشور عضو فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی، کشورهای فعال در روابط بینالملل (پاسخگو به مکاتبات دیگر فدراسیونهای ملی) 15 کشور بهعنوان نمونه مطالعاتی بهصورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. در بخش مصاحبه نیز تعداد پنج نفر از خبرگان این حوزه بهصورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور جمع آوری اطلاعات در بخش پیمایشی پرسشنامه محقق ساخته ای با روایی و پایایی تأییدشده و در بخش مصاحبه سؤالات نیمه ساختاریافته بر اساس محورهای موردمطالعه استفاده شدند. مهمترین نتایج تحقیق نشان داد که: ساختار فدراسیون ملی دانشجویی به انجمن و کمیته هایی ازجمله واحد بین الملل متناظر با ساختار فیزو نیاز دارد. برای توسعه روابط بین الملل به برنامه ریزی برای کسب کرسیهای مؤثر بین المللی نیاز است. نظر به فقدان استفاده از وب سایت و نشریه دوزبانه در فدراسیون ملی ایران در مقایسه با سایر فدراسیونها از دیدگاه صاحبنظران باید روی این موارد اهتمام داشت.