رسانه های ورزشی
پرتو رستمی ابوسعیدی؛ محسن منوچهری نژاد؛ محمد پوررنجبر
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل معماری رسانهای اثرگذار در توسعه ورزش زنان ایران با تأکید بر نقش فناوریهای نوین بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید حوزه رسانه، مدیران و مسئولان سازمانهای متولی ورزش زنان (وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل معماری رسانهای اثرگذار در توسعه ورزش زنان ایران با تأکید بر نقش فناوریهای نوین بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید حوزه رسانه، مدیران و مسئولان سازمانهای متولی ورزش زنان (وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، رؤسای فدراسیونهای ورزشی، ورزش کارگری، ورزش دانشآموزی و دانشجویی) است. معیارهای انتخاب جامعه آماری عبارتاند از فعالیت مستقیم در زمینه ورزش زنان یا رسانههای مرتبط با ورزش و سابقه مدیریتی بیش از 5 سال در یکی از سازمانهای ذکرشده. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبهها تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است(18 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون با روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. تحلیلها با استفاده از برنامه مکس کیودیای نسخه پرو انجام شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده، 4 مضمون فراگیر تغییر نگرشها از طریق رسانه، تقویت عدالت جنسیتی در ورزش، بهرهگیری از فناوری برای توسعه و افزایش مشارکت زنان در تصمیمگیریهای ورزشی و 12 مضمون سازماندهنده ازجمله ابعاد تشکیلدهنده مدل میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهند که، باید تغییر نگرشها نسبت به ورزش زنان از طریق رسانهها در اولویت قرار گیرد. رسانهها باید نقش مهمی در تقویت عدالت جنسیتی در ورزش ایفا کنند و با بهرهگیری از فناوریهای نوین، زمینهای برای افزایش مشارکت زنان در تصمیمگیریهای ورزشی فراهم آورند.